• Cocomms Oy/

Lasten kädet likaisemmat kuin kännykät - Vantaan Kuusikon koulu tempaisi Maailman käsienpesupäivän innoittamana

Tänään vietetään Maailman käsienpesupäivää, josta inspiroituneena Vantaan Kuusikon koulu järjesti käsienpesutempauksen oppilailleen. Tempauksen tarkoituksena oli tuoda ilmi käsienpesun tärkeyttä hauskalla tavalla ja tehdä käsienpesusta rutiinia.

Vantaan Kuusikon koulun 267 oppilasta sai tietoiskun käsihygieniasta. Lisäksi päivän aikana tutkittiin 137 oppilaan (1.­­–6. -luokkalaisia) kädet ennen käsienpesua ja käsienpesun jälkeen hygieniaskannerilla bakteerimäärän selvittämiseksi*. Tutkimukseen otettiin mukaan myös oppilaiden puhelimia, joista otetiin näytteet ennen puhelimen puhdistamista ja puhdistamisen jälkeen.

Käsistä ja etenkin oppilaiden puhelimista saatiin hurjiakin lukuja. Puhtaan käden arvona pidetään alle 1 500 RLU, puhelimissa vastaava arvo on 500 RLU. Ennen käsien pesua arvot nousivat jopa 300 kertaisiksi viitearvoon nähden. Käsipesun jälkeen puhtaiden käsien arvot putosivat lähemmäs nollaa. Puhelimissa vastaavasti ennen puhdistamista arvot olivat jopa kuusintoistakertaisia viitearvoon nähden. Puhelimen putsaamisen jälkeen parhaimmat arvot laskivat 1/10 osaan viitearvosta.

”Tempaus osoitti kuinka tärkeää käsien pesu on. Terveyskasvatusta opetetaan nykyään koulussa, joten tämä tempaus sopii mielestäni oikein hyvin osaksi koulupäivää. Ajoitus on hyvä, sillä taudit alkavat nyt jylläämään. Myös opettajien keskuudessa päivää pidettiin tärkeänä ja ajankohtaisena”, sanoo Kuusikon koulun rehtori Anne-Mari Keronen.

Oppilaille päivä oli myös mieleenpainuva ja jännittävä.

”Tämä oli aika hauska tutkimus. Kivaa ettei ole koko ajan pelkkiä oppitunteja, että välillä on muutakin ohjelmaa. Yleensä pesen kädet saippualla ja vedellä, mutta en välttämättä aina niin tarkasti”, kertoo kuudesluokkalainen Ilona Varga.

Käsienpesutempaus järjestettiin yhdessä hygienia-asiantuntija Initialin kanssa. He olivat kertomassa oppilaille käsipesun tärkeydestä ja suorittivat mittaukset.

”Jo heti tempauksen alussa nähtiin selkeästi, että kädet ja puhelimet olivat erittäin likaisia. Samoin tulokset kertoivat selkeästi, että hyvällä käsienpesulla ja valistuksella on suuri vaikutus. Oli myös mukavaa huomata että oppilaat havahtuivat bakteerilukemista ja siitä, kuinka hygieniatottumuksilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin”, kertoo Initialin avainasiakaspäällikkö Erja Hietala.

Myös YK haluaa muistuttaa käsienpesun tärkeydestä osana hyvää hygieniaa järjestämällä vuosittain Maailman käsienpesupäivän, jota vietetään tänään torstaina 15.10.

* Tutkimus suoritettiin Lumitester PD-30-laitteella. Luminometria (ATP-mittaus) perustuu kaikkien solujen energia-aineenvaihdunnan perusyhdisteenä toimivan ATP-molekyylin kykyyn tuottaa valoa, kun se reagoi lusiferiinin kanssa lusiferaasin katalysoimassa reaktiossa. Mitä suuremman lukuarvon laite antaa sitä enemmän bakteereja ja epäpuhtauksia pinnassa on. Kuusikon koululla testit suoritettiin käyttämällä ns. ”singleshot”-tekniikkaa, jossa näytteenottoväline sisältää kaikki tarvittavat reagenssit ja näytteenottopuikon.

Erja Hietala, Initial
Sähköposti: erja.hietala@rentokil-initial.com

Initial

Initial on maailman johtava hygieniatuotteita ja -palveluita tarjoava yritys, joka toimii yli 40 maassa. Initial tarjoaa ympäristöystävällisiä ja innovatiivisia ratkaisuja suurille ja pienille yrityksille eri toimialoilla, kuten ministeriöissä ja kouluissa. Palvelu- ja tuotevalikoimaista löytyy hygieniaratkaisuja niin käsi- kuin wc-hygieniaan. www.initial.fi