Liikennevirasto valitsi Karttakeskuksen Digiroad-tietojärjestelmäkonsultikseen

Liikennevirasto on kilpailutuksen jälkeen valinnut Karttakeskuksen kumppanikseen tie- ja katuverkon tietojärjestelmän eli Digiroad2:n kehityshankkeeseen.

Liikennevirasto valitsi julkisessa kilpailutuksessa kokonaisedullisimman tarjouksen. Viraston päätöksessä ei kuitenkaan ratkaissut ainoastaan hinta, vaan palvelulta ja sen tuloksilta odotettavissa oleva laatu vaikuttivat valintaan.

Sopimuksen mukaan Karttakeskus konsultoi ja tukee Digiroad2-ohjelmistoprojektia sekä laajemmin koko väylätietojen hallinnan kokonaiskehitystä. Yhteistyöhön sisältyy ohjelmistotestausta, käyttöönoton suunnittelua sekä käytettävyyden ja mittareiden kehittämistä. Lisäksi Karttakeskus tukee hankkeen aineistojen muodostamisessa, käsittelyssä ja testauksessa sekä tietomallien, -kantojen ja määrittelyiden tekemisessä.

“Panostuksemme pitkäjänteiseen IT- ja konsultointitoiminnan kehittämiseen kantaa hedelmää, ja tässä Liikennevirasto luottaa asiantuntemukseemme. Liikennevirasto on innovatiivinen ja tulevaisuuteen katsova kumppani, jonka kanssa yhdessä pystymme kehittämään Suomeen yhä älykkäämpää, palvelevampaa ja asiakaslähtöisempää liikennejärjestelmää”, Karttakeskuksen toimitusjohtaja Mika Leivo sanoo.

Digiroad2 on kansallinen paikkatietojärjestelmä, johon on koottu koko Suomen tie- ja katuverkon tarkat sijainnit sekä tärkeimmät ominaisuustiedot yhteensä noin 483 000 kilometrin matkalta.

Järjestelmän uudistuksen tavoitteena on helpottaa sen käyttämistä ja parantaa aineiston käytettävyyttä, jotta se palvelisi yrityksiä, viranomaisia ja kuntia nykyistä paremmin. Lisäksi järjestelmäuudistuksella tähdätään Digiroadin integroimiseen entistä tiiviimmin osaksi Liikenneviraston operatiivista toimintaa.

Sopimuksen kokonaisarvon arvioidaan olevan noin 0,8‒1,2 miljoonaa euroa vuosina 2013‒2015. Sopimus sisältää lisäksi option vuosina 2016‒2017 toimitettavista palveluista.

Karttakeskus Oy, toimitusjohtaja Mika Leivo, puh. 0205 777 788

Karttakeskus on Suomen johtava ainoastaan sijainti- ja paikkatietoratkaisuihin sekä sijaintitiedolla johtamiseen (location intelligence) keskittyvä IT-asiantuntijayritys. Karttakeskus tarjoaa asiakkailleen konsultointi- ja asiantuntijapalveluita, järjestelmätoimituksia, aineisto- ja ulkoistuspalveluita sekä digitaalisia kartta- ja navigointipalveluita. Lisätietoja www.karttakeskus.fi