Lufthansan hallintoneuvosto hyväksyy 30 Airbusin A320neo-lentokoneen oston

Lufthansan hallintoneuvosto on hyväksynyt 30 A320neo-lentokoneen hankinnan. Kaupan arvo on noin 2,8 miljardia dollaria. Uusin hankintapäätös nostaa Lufthansan Airbus-koneiden määrän 443:een. Tilaukseen sisältyy 25 A320neo- ja viisi A321neo-mallia.

Lufthansa on Airbusin suurin lentoyhtiöasiakas, jolla on tällä hetkellä käytössä 338 Airbus-konetta. Tilauksessa on lisäksi 78 konetta.

“Lufthansa tukee kestävää kehitystä valitsemalla ekotehokkaan A320neon, joka sopii saumattomasti yhtiön nykyiseen A320-konekantaan”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.

”A320neon joulukuisen lanseerauksen jälkeen olemme jo saaneet yli 330 tilausta – myyntivauhti on nopeampi kuin millään liikennelentokoneella koskaan aiemmin.”

A320neossa käytetään aiempaa tehokkaampia moottoreita ja suuria sharklet-siipiulokkeita, jotka yhdessä vähentävät polttoaineen kulutusta jopa 15 prosenttia. Hiilidioksidipäästöissä tämä merkitsee noin 3 600 tonnin vähennystä yhtä lentokonetta kohden vuodessa. Konemalli leikkaa myös typpioksidipäästöjä ja vähentää lentomelua.

A320neo perustuu Airbusin A320-koneeseen, joka on myydyin lentokone kautta aikojen. Miltei 7 000 A320-perheen konetta on tilattu ja yli 4 500 konetta toimitettu yli 320 asiakkaalle.

A320neo-koneet ovat 95-prosenttisesti samanlaisia kuin tuotannossa nykyisin olevat A320-perheen koneet, minkä ansiosta ne on helppo ottaa käyttöön A320-mallien rinnalle. Edeltäjiinsä verrattuna neo-mallien kantama on kuitenkin 950 kilometriä pidempi tai ne voivat kuljettaa kaksi tonnia enemmän hyötykuormaa.

Lisätietoja: Cocomms, Anne Hänninen, puh. 09 6689 6911, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.