Maaseutuvirasto jatkaa yhteistyötään Karttakeskuksen kanssa

Tarkan paikkatiedon avulla pinta-alaperusteiset maatuet jaetaan oikeudenmukaisesti

Maaseutuvirasto Mavi jatkaa yhteistyötään Karttakeskuksen kanssa. Alkuperäiseen kolmivuotiseen sopimukseen sisältyi kolme optiovuotta, joista Mavi käyttää nyt jo toisen. Sopimuksen arvo on alkavan vuoden osalta noin 2,4 miljoonaa euroa.

Karttakeskus pitää yllä peltolohkorekisteriä, jonka avulla Mavi jakaa maanviljelijöille pinta-alaperusteiset maataloustuet. Luotettava paikkatieto takaa tukien oikeudenmukaisuuden.

”Karttakeskuksen omat korkeat laatukriteerit vastaavat meille asetettuja vaatimuksia. Lisäksi olemme olleet erittäin tyytyväisiä Karttakeskuksen sujuvaan ja joustavaan toimintaan,” sanoo erikoissuunnittelija Åke Möller Maaseutuvirastosta.

Mavi on ulkoistanut Karttakeskukselle kaiken paikkatiedollisen työn ja tietokantojen ylläpidon.

Projektiaikataulujen pitävyys ja työn virheettömyys on olennaista pinta-alaperusteisten tukien maksamista koskevaa aineistoa kerättäessä ja ylläpidettäessä.

Työ tehdään Karttakeskuksen ammattilaisten ja asiantuntijoiden voimin. Projektin Mavin projektin vaativuus ja laajuus antaa kuitenkin mahdollisuuden tarjota myös alan opiskelijoille työskentely- ja harjoittelumahdollisuuksia.

”Tänäkin kesänä työllistämme useita alan opiskelijoita juuri peltolohkorekisterijärjestelmän ylläpitotyössä, ja samalla tarjoamme ponnahduslaudan työelämään monille paikkatietoammattilaiselle”, sanoo Karttakeskuksen toimitusjohtaja Mika Leivo.

EU:n maksamien maataloustukien tarkoituksena on turvata jäsenvaltioiden maataloustuotannon kannattavuus ja jatkuvuus. Tukien maksatus edellyttää jäsenvaltioilta viljelylohkojen luotettavaa tunnistamista.

Suomen peltolohkorekisterin päätarkoituksena on varmistaa perusteet pinta-alaperusteisten maataloustukien maksamiselle ja lisäksi tuottaa hallinnolle vertailupinta-ala, jota vasten tuottajien tukihakemuksissaan ilmoittamat alat tarkastetaan.

Mavi ja Karttakeskus ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2000 lähtien.

Mika Leivo, toimitusjohtaja, Karttakeskus Oy, puh. 050 555 2151, mika.leivo@karttakeskus.fi
Åke Möller, erikoissuunnittelija, Maaseutuvirasto, puh. 020 772 5589, ake.moller@mavi.fi

Karttakeskus Oy
Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli runsaat 11,5 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja, digitaalisia navigointi- ja karttapalveluja sekä ulkoistuspalveluja.