Malaysia Airlines tilaa Airbusilta 17 A330-lentokonetta

Malaysia Airlines -lentoyhtiö hankkii Airbusilta 17 A330-lentokonetta. Aiemmin tehty aiesopimus 15 A330-lentokoneen tilauksesta on nyt muutettu sitovaksi tilaukseksi, ja tilaukseen on lisätty vielä kaksi rahtikonetta. Toimitukset alkavat vuoden 2011 alkupuoliskolla.

A330-matkustajakoneista tulee Malaysia Airlinesin keskipitkien matkojen kalustojen selkäranka. Koneet lentävät reittejä Aasia–Tyynenmeren alueella sekä Lähi-itään. Konserni on yksi ensimmäisistä uuden A330-rahtikoneen käyttöönottajista. Rahtikoneiden toimintasäde on 3200 meripeninkulmaa. “A330-koneet täydentävät muita lentokonetilauksia, jotka kuuluvat kalustomme modernisointisuunnitelmaan. Lisäkapasiteetti mahdollistaa lisälentoja tärkeimpiin kohteisiin sekä uusien kohteiden mukaan ottamisen”, Malaysia Airlinesin pääjohtaja Azmil Zahruddin sanoo. Malaysia Airlines on Airbusin pitkäaikainen asiakas, jolla on käytössä 14 A330-konetta. Yhtiö on myös tehnyt sitovan tilauksen kuudesta A380-lentokoneesta käytettäväksi vilkkaimmilla kaukolennoilla. Kaksimoottorinen A330 on yksi markkinoiden eniten käytetyistä laajarunkokoneista. Tähän mennessä Airbus on saanut koneesta yli 1000 tilausta. A330-koneita on jo toimitettu yli 650 kappaletta yli 80 lentoyhtiölle. A330-200F-rahtikone on tällä hetkellä tyyppihyväksynnässä. Konemallin odotetaan pääsevän liikenteeseen myöhemmin tänä vuonna.