Man Investmentsiltä uuden sukupolven rahasto aloitteleville suojarahastoille

Man Investments on kehittänyt uuden siemenvaiheessa olevien suoja- eli hedge-rahastojen rahoitusmenettelyn (seed-rahoituksen). Manin lähtökohtana ei ole ottaa omistukseensa osuutta uudesta suojarahastosta, vaan Man sijoittaa siihen varoja määräajaksi ja saa sijoitustuottojen lisäksi tietyn prosenttiosuuden hallinnointiyhtiön palkkiotuloista.

Suojarahaston hoitaja saa Man Investmentsistä itselleen kumppanin silottamaan rahaston alkutaipaletta, mutta tietää Manin irrottautuvan rahastosta määräajan kuluttua. Man Investments taas saa kumppaneikseen markkinoiden parhaat rahastonhoitajat, jotka eivät normaalisti halua luopua edes osittain rahastostaan.

Man Investmentsille uusi malli pienentää aloitteleviin suojarahastoihin liittyvää riskiä ja mahdollistaa perinteistä paremman tuoton. Sijoituksesta saatava kassavirta on palkkiopalautusten ansiosta tavallista tasaisempi. Verrattuna pääomasijoitustyyppisiin siemenrahastoihin likviditeetti on parempi ja irtautuminen helpompaa.

Uutta siemenrahaa suojarahastoihin sijoittaa RMF Global Emerging Managers -rahasto, jonka varoista noin puolet on tullut Pohjoismaista.

”Man Investmentsillä on vahva asema Pohjoismaissa, mutta syynä uuden rahaston suosioon täällä on alueen edistyksellisyys: Pohjoismaissa sijoittajat ovat valmiita sijoittamaan uudenlaisiin struktuureihin”, Man Investmentsin liiketoimintojen kehitysjohtaja Tomi Långström sanoo.

Manin rahaston valintaprosessi on tiukka. Siemenvaiheessakin se etsii rahastonhoitajia, joilla on pitkä kokemus suojarahastojen hoitamisesta, varojen keruutaitoja tuottavan rahaston kasvattamiseksi sekä vahva infrastruktuuri ja kokenut toimitusjohtaja.

Manilla on 35 henkilön tiimi, jonka päätyönä on löytää sopivia sijoituskohteita. Lisäksi etsimisessä on apuna koko muun organisaation tuki.