Man-konsernilla vahva vuosipuolisko

Man-konsernin, maailman johtavan vaihtoehtoisiin sijoitustuotteisiin keskittyvän yhtiön, myynti 30.9.2008 päättyneeltä kuudelta kuukaudelta nousi edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 28 prosenttia 10,2 miljardiin dollariin. Tästä 70 prosenttia on myyntiä yksityissijoittajille ja 30 prosenttia institutionaalisille sijoittajille.

“Tarkastelujaksolla epävakaus finanssimarkkinoilla oli ennennäkemätöntä ja ulottui koko maailmaan luotto-, osake- ja raaka-ainemarkkinoille sekä viimeisimmäksi valuuttamarkkinoille. Tätä taustaa vasten Man on saavuttanut kaiken kaikkiaan vahvan tuloksen. Tämä on sen ansiota, että hankimme varoja useilta eri maantieteellisiltä alueilta, tuotevalikoimamme on laaja ja olemme vakavaraisia”, Man-konsernin pääjohtaja Peter Clarke sanoo.

”Vaikka olosuhteet pysyvät haastavina, Man on sopeutunut tilanteeseen nopeasti. Vahvana jatkunut myyntimme ja taloudellinen vakautemme todennäköisesti vahvistavat asemaamme alalla entisestään.”

Syyskuun lopussa yhtiöllä oli hallinnoitavia varoja 67,6 miljardia dollaria, mikä merkitsee 9 prosentin laskua maaliskuun lopun tilanteesta. Markkinatilanne on heikentynyt, mutta myös dollarin vahvistuminen on vaikuttanut muilla valuutoilla toimivien rahastojen arvoon.

Kauden aikana tehdyt lunastukset – 6,0 miljardia dollaria – olivat huomattavasti alan keskiarvon alle.

Katsauskauden liikevaihto oli 1 319 miljoonaa dollaria. Voitto ennen veroja oli 622 miljoonaa dollaria, 24 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Syyskuun lopussa Man-konsernilla oli käteistä 1,7 miljardia dollaria (maaliskuun lopussa 1,9 miljardia) ja ylimääräistä viranomaispääomaa noin 1,5 miljardia dollaria. Konsernin luottoluokitus on A- (Fitch Ratings sekä Standard & Poor’s) ja Baa1 (Moody’s Investors Service).

Tiedote kokonaisuudessaan on liitteenä ohessa.