Man-konsernin tilivuoden 2008 myynti ennätystasolla

Maailman johtavan vaihtoehtoisten sijoitustuotteisiin keskittyvän Man-konsernin 31.3.2008 päättyneen tilivuoden myynti nousi samoihin lukemiin kuin ennätysvuonna 2007. Vuoden myynti oli 15,9 miljardia dollaria, josta 49 prosenttia tulee yksityisille ja 51 prosenttia institutionaalisille sijoittajille suunnatuista tuotteista.

Sijoituksia lunastettiin vuoden aikana 10,7 miljardin dollarin arvosta, mikä on selvästi vähemmän kuin alalla keskimäärin.

Yhtiön hallinnoimat varat ovat nousseet 21 prosenttia 74,6 miljardiin dollariin, kun ne maaliskuun lopussa 2007 olivat 61,6 miljardia. Hallinnoitavista varoista 58 prosenttia on tullut yksityissijoittajilta, 42 prosenttia institutionaalisilta sijoittajilta.

”Tulokset osoittavat Manin liiketoimintamallin vahvuuden. Sijoitusten hoitokeinojen laajuus yhdistettynä konservatiivisiin tuoterakenteisiin ovat mahdollistaneet menestyksen lähihistorian levottomimmilla markkinoilla. Laajan tuotevalikoiman ja maantieteellisen läsnäolon ansiosta voimme hyödyntää vaurauden kertymisen muutoksia ja kasvaa edelleen”, Man-konsernin pääjohtaja Peter Clarke sanoo.

Markkinoiden näkymät ovat epävakaat, ja volatiliteetti voi nousta uudelleen. Tätä taustaa vasten on todennäköistä, että sijoittajat haluavat hajauttaa salkkujaan muihin kuin perinteisiin kohteisiin eli hedge-rahastojen rahastojen kaltaisiin tuotteisiin. Muutokset sääntelyssä etenkin Euroopassa antavat yksityissijoittajille yhä enemmän mahdollisuuksia tähän.