• Cocomms Oy/

Metsähallituksen uudet paikkatietojärjestelmät tehostavat yhteistyötä luonnonsuojeluhallinnon kanssa

Metsähallitus uudistaa paikkatietojärjestelmänsä kokonaisuudessaan vuosien 2011–2012 aikana. Hankkeen tarkoituksena on luoda liiketoimintaa ja hallintotehtävien prosesseja entistä paremmin tukevat paikkatietojärjestelmät. Sillä halutaan myös parantaa tiedonkulkua ja yhteistyötä Metsähallituksen ja ympäristöministeriön alaisen luonnonsuojeluhallinnon välillä. Paikkatietojärjestelmänsä avulla Metsähallitus hallinnoi valtion liikelaitoksena yli 12 miljoonaa hehtaaria valtion omistamia maa- ja vesialueita.

Karttakeskus toimittaa Metsähallitukselle uusia paikkatietojärjestelmiä, joilla ylläpidetään paitsi metsätalouden metsävaratietoja myös tietoja suojelualueiden luonnosta ja niiden hoidosta. Aiempi, jo yli kymmenen vuotta palvellut järjestelmä korvataan nyt kolmella uudella, jotka on määritelty eri käyttäjien tarpeista. Luonnonsuojeluhallinnon mukana olo laajentaa järjestelmien tietosisältöä merkittävästi.

Uusinnan taustalla on paitsi järjestelmän ikä myös tarve parantaa toimintojen tuottavuutta. Metsähallitus ja ympäristöministeriö kehittävät yhdessä järjestelmäkokonaisuutta, joka suojelualueisiin liittyviltä osiltaan tulee kaikkien valtion luonnonsuojeluhallinnon toimijoiden käyttöön. Uudet järjestelmät muodostavat yhden jaetun kokonaisuuden, joka tehostaa toimintaa ja vähentää päällekkäistä työtä eri organisaatioiden välillä.

Uusi järjestelmä mahdollistaa myös tietojen päivittämisen ja käyttämisen kentältä käsin. Samalla tiedonhankintaa tehostetaan kaukokartoituksella muun muassa hyödyntämällä laserkeilausta metsävaratietojen hankinnassa. Tietoja hyödyntävät yhtä lailla toimihenkilöt ja asiantuntijat kuin työntekijät metsässä.

”Metsähallitukselle paikkatietojärjestelmä on toiminnan ytimessä, sillä kaikki prosessimme ovat sidottuja paikkaan”, Ismo Minkkinen Metsähallituksesta sanoo.

”Meille uusi järjestelmä tarjoaa aiempaa paremmat mahdollisuudet luonnonsuojelualueiden hoidon ja käytön suunnitteluun, kun järjestelmän avulla hallittavan tietosisällön määrä kasvaa ja järjestelmä sisältää kokonaan uutta suunnittelutyötä tukevaa toiminnallisuutta. Järjestelmän avulla pystymme myös parantamaan suunnitelmien toteutumiseen ja suojelualueiden tilaan liittyvää seurantaa ja raportointia”, Johanna Ala-Reini Metsähallituksen luontopalveluista sanoo.

Karttakeskus toimittaa tietojärjestelmät yhdessä Arbonaut Oy:n ja Esri Finland Oy:n kanssa. Niihin sisältyy metsätalouden toimenpidesuunnittelun ja metsävaratiedon ylläpidon tietojärjestelmä, luonnonsuojelualueiden kuviotietojärjestelmän sekä luonnonsuojelualueiden suunnittelun ja seurannan järjestelmä. Suojelualueisiin liittyvät tietojärjestelmät tulevat käyttöön myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa.

Sopimukseen sisältyy järjestelmien toimituksen lisäksi niiden neljän vuoden ylläpito. Kokonaisarvoltaan kauppa on 2,6 miljoonaa euroa.

Ismo Minkkinen, ohjelmapäällikkö, Metsähallitus, puh. 0400 703 986, ismo.minkkinen@metsa.fi

Johanna Ala-Reini, tietohallintopäällikkö, Metsähallitus, luontopalvelut, puh. 0205 64 4417, johanna.ala-reini@metsa.fi

Mika Leivo, toimitusjohtaja, Karttakeskus Oy, puh. 050 555 2151, mika.leivo@karttakeskus.fi

Metsähallitus

Metsähallitus on valtion liikelaitos, jonka tehtävät on jaettu liiketoimintaan ja toisaalta pääasiassa budjettivaroin hoidettaviin julkisiin hallintotehtäviin.

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli runsaat 11 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä 80. Karttakeskus tarjoaa asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja, digitaalisia navigointi- ja karttapalveluja sekä ulkoistuspalveluja.