Mölnlycken Mikkelin-tehdas täyttää 40 vuotta

Mikkelissä Mölnlycken tehtaalla on valmistettu korkealuokkaisia kotimaisia haavanhoitotuotteita 40 vuoden ajan. Kilpailuilla markkinoilla yhtiön valtiksi on noussut erikoistuminen. Edistyksellistä Safetac-teknologiaa hyödyntäviä haavanhoitotuotteita valmistetaan vain Mikkelissä. Mölnlycken patentoima teknologia vähentää potilaiden kipuja ja alentaa sairaanhoidon kustannuksia.

Mölnlycken vuonna 1970 Mikkeliin perustama tehdas on neljän vuosikymmenen aikana kehittänyt haavanhoidon osaamista ja erikoistunut vastaamaan vaativan haavanhoidon tarpeisiin.

– Korkean teknologian osaaminen on ollut ja on jatkossa meille elinehto. Ilman sitä emme varmastikaan toimisi Suomessa ja Mikkelissä, sanoo Mikkelin-tehtaan johtaja Markku Iivonen.

Mikkelissä valmistetaan ainoana tehtaana maailmassa Mölnlycken patentoiman edistyksellisen Safetac-teknologian haavanhoitotuotteita. Safetac-teknologian sidoksissa käytetään kiinnitysainetta, joka vähentää potilaan kipua sidosten vaihdossa.

– Kivun lievittäminen on haavanhoidossa tärkeää. Edistykselliset haavatuotteet lyhentävät haavan hoitoaikaa ja tarvitsevat vähemmän vaihtokertoja. Niiden avulla säästetään yhteiskunnalle aiheutuvissa hoitokustannuksissa, kuten sairaalakuluissa ja kipulääkkeiden käytössä, Iivonen jatkaa.

Safetac-tuotekehityksen parissa Mikkelin-tehtaalla työskentelee kymmenen henkilöä tiiviissä yhteistyössä Mölnlycken kansainvälisen tuotekehityksen kanssa. Uudet innovaatiot työstetään Mikkelissä korkean automaatioasteen tuotantoon.

Mölnlycke on kasvanut Mikkelin alueen suurimmaksi työllistäjäksi, joka vie vuosittain maailmalle noin 350 miljoonaa haavatuotetta. Suurin osa näistä on edistyksellisiä Safetac-teknologiaan pohjautuvia tuotteita.

Puoliautomatisoidulla tehtaalla työskentelee 350 henkilöä erilaisissa tuotannon tehtävissä, tuotannon tukitoiminnoissa, laboratoriossa, varastossa sekä toimihenkilöinä.

Tehdas valmistaa noin 80 prosenttia Mölnlycken maailmanlaajuisesta haavanhoitotuotannosta. Vuosittain tehtaalta toimitetaan noin 350 miljoonaa haavatuotetta, jotka löytävät tiensä sairaaloiden, apteekkien ja kotisairaanhoidon kautta potilaiden käyttöön. Tuotannosta 97 prosenttia menee vientiin, lähinnä Isoon-Britanniaan, muihin Pohjoismaihin, Ranskaan, Yhdysvaltoihin ja Saksaan.

Päivittäin tehtaalta lähtee 2-3 kpl 40 jalan konttia haavatuotteita maailmalle. Tehtaan 20 000 neliömetrin tiloissa valmistetaan nykyään lähes 40 tuotantolinjalla noin 300 eri haavatuotetta.

Mölnlycke Health Caren Suomen Haavanhoito-yksikössä Helsingissä työskentelee lisäksi noin kymmenen henkilöä. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Ruotsissa.

Markku Iivonen, Mikkelin tehtaanjohtaja, Mölnlycke Health Care, puh. 040 533 0212, markku.iivonen@molnlycke.com

www.molnlycke.fi

Kuvamateriaali:

Tuovi Kukkola, Cocomms Oy, puh. 050 346 2019, tuovi.kukkola@cocomms.com

Mölnlycke Health Care

Mölnlycke Health Care on maailman johtava terveydenhoidon ammattilaisten käyttämien kertakäyttöisten leikkaussali- ja haavanhoitotuotteiden valmistaja. Mölnlycke kehittää hellävaraista ja tehokasta haavanhoitoa ja tarjoaa valikoiman ainutlaatuisia, patentoituun Safetac®-teknologiaan perustuvia haavanhoitotuotteita, kuten Mepilex®- ja Mepitel®-sidokset. Tuotevalikoimaan kuuluvat myös Mepore®-sidokset, kompressio- ihotauti- ja ortopediset tuotteet sekä soluväliaine Xelma® vaikeasti paraneville haavoille. Leikkaussalituotteet, kuten BARRIER®, Biogel® ja HiBi®  minimoivat potilaiden infektioriskin ja turvaavat hoitohenkilökunnan terveyden sekä leikkaussalin toimivuuden. Asiakasräätälöidyt ProcedurePak®-pakkaukset tehostavat materiaalien hallintaa ja säästävät aikaa ja kustannuksia. Mölnlycken haavanhoitotuotteista 80 prosenttia valmistetaan Suomessa Mikkelin tehtaalla. Kaikki Safetac-teknologian tuotteet valmistetaan Mikkelissä. Mölnlycke Health Caren pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa. Lisätietoa osoitteessa www.molnlycke.fi.