Muutosten voimalla Vuoden 2012 McDonald’s Yrittäjäksi

McDonald’s-yrittäjä Arja Palmulla oli vaiherikas vuosi, joka huipentui joulukuussa Vuoden 2012 Yrittäjä -tunnustukseen. Kotkassa ja Kouvolassa yhteensä kolme ravintolaa omistava naisyrittäjä pitää muutoksesta, joka pitää hänet sopivasti varpaillaan.

Arja Palmu on nyt ainoa McDonald’s-yrittäjä Suomessa, joka on palkittu Vuoden Yrittäjäksi kolmesti. Hänet on valittu myös vuosina 2001 ja 2005. Valinta tehtiin 17 suomalaisen McDonald’s-yrittäjän joukosta. Valinnassa huomioidaan muun muassa henkilökunnan tyytyväisyys, asiakasmäärän ja myynnin kasvu sekä palvelun laatu ja ravintoloiden siisteys.

Seuraava sukupolvi vahvasti mukana

Palkitun McDonald’s-yrittäjän Arja Palmun poika Otto Palmu työskentelee kaikkien äitinsä omistamien kolmen ravintolan ravintolajohtajana. Lisäksi aviomies Pekka Palmu on vahvasti mukana liiketoiminnan pyörittämisessä. Tämän ansiosta Arja Palmu on pystynyt toimitusjohtajana keskittymään ravintolabisneksen kehittämiseen ja suurien linjojen vetämiseen. Hänen ravintoloihinsa on entistä helpompaa saada motivoitunutta henkilökuntaa, joka on kiinnostunut McDonald’sista työnantajana, kun yrittäjäkin panostaa kokonaisuuteen.

– Nykypäivänä täytyy olla hereillä ja reagoida jatkuviin muutoksiin, joita tapahtuu sekä omassa liiketoiminnassa että ympäristössä. Tämä on äärimmäisen positiivinen asia, koska se pakottaa jatkuvaan kehittämiseen ja kehittymiseen, Palmu kertoo.

Pitkän uran siivittämänä kohti uutta

Arja Palmun vuoteen mahtuu muitakin merkkipaaluja. Hän on toiminut McDonald’s-yrittäjänä vuodesta 1997 lähtien, joten kesällä tuli 15 vuotta kultaisten kaarien alla täyteen. Syksyllä hän avasi uuden McDonald’s-ravintolan Kouvolan kauppakeskus Veturiin.

– Ravintolan avaaminen kauppakeskukseen oli minulle uusi kokemus. Ravintolan vetäminen kauppakeskuksessa on erilaista kuin sellaisen ravintolan pyörittäminen, joka sijaitsee erillisessä rakennuksessa.

Yrittäjä Arja Palmu, puh. 0400 655 490, arja.palmu@fi.mcd.com

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. 040 501 7179, heli.ryhanen@fi.mcd.com

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. McDonald’s-ravintoloita on 119 maassa yhteensä reilut 30 000 kpl. McDonald’s on toiminut Suomessa yli 28 vuotta. Suomen ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella 1984. McDonald’s perustaa toimintansa pitkälle lisenssinhaltijoiden eli franchising-yrittäjien ja ketjun väliseen yhteistyöhön. Tällä hetkellä McDonald’s-ravintoloita on Suomessa 83, joista 86 % on yrittäjävetoisia. Ketju työllistää Suomessa noin 3 200 henkilöä. www.mcdonalds.fi