Nestekaasun teollisuuskäyttö kasvaa

Kosan Gas Finland Oy:n nestekaasun myynti yrityksille on selvässä kasvussa. Yhtiön nestekaasun myynti kasvoi vuonna 2014 yli 10 prosenttia. Seuraavalle kahdelle vuodelle ennustetaan ympäristömääräysten kiristymisen vuoksi vielä rivakampaa kasvua: tavoitteena on kasvattaa myyntiä lähes 30 prosenttia.

Vaihtamalla polttoöljystä kaasuun yritykset pienentävät energiakustannuksiaan usein noin 10−15 prosenttia riippuen energiankulutuksesta, laitteistosta sekä kaasun ja polttoöljyn hinnoista. Suurimman taloudellisen hyödyn saavuttavat yritykset, joiden polttoöljyn kulutus on lähtötilanteessa yli 50 000 litraa vuodessa.

Kosan Gasin mukaan teollisuusyritykset eivät useinkaan tiedä, miten merkittäviä kustannussäästöjä siirtyminen polttoöljystä nestekaasuun tarjoaa.

– Nestekaasulla on teollisuuskäytössä valtava, huomiotta jäänyt potentiaali. Nestekaasulla on suurempi lämpöarvo kuin öljyllä, ja investointi uuteen laitteistoon maksaa itsensä takaisin nopeasti. Lisäsäästöä tuo myös se, että nestekaasusäiliötä ei tarvitse raskasöljysäiliön tapaan säännöllisesti puhdistaa. Tuotanto ei seiso huoltojen vuoksi, Kosan Gas Finlandin toimitusjohtaja Dan Olin sanoo.

Nestekaasun kysyntää kiihdyttää myös ympäristömääräysten kiristyminen. Nestekaasu sisältää energiayksikköä kohti vähemmän hiiliatomeja kuin polttoöljy, joten sillä on pienempi vaikutus ilmastonmuutokseen. Kun polttoöljy vaihdetaan nestekaasuun, yrityksen hiilidioksidipäästöt pienenevät 15–20 prosenttia. Samalla vähenee muiden ilmakehään vapautuvien haitallisten hiukkasten määrä. Nestekaasuun vaihtaminen säästää siis ympäristöä.

– Raskaan polttoöljyn käyttö päättyy vuonna 2018. Kevyeen polttoöljyyn ei kannata vaihtaa, sillä se on 25 prosenttia nestekaasua kalliimpaa. Maakaasu taas on varteenotettava vaihtoehto vain maakaasuverkon alueella toimiville yrityksille ja nesteytetty maakaasu eli LNG ainoastaan suuryritysten harvalukuiselle joukolle, Dan Olin huomauttaa.

Kosan Gas Finland on osana pohjoismaista organisaatiota toimiva myyntiyksikkö. Suomen-yhtiöllä on noin 300 asiakasta muun muassa elintarvikealalla ja energiasektorilla sekä metsäteollisuudessa. Alkaneella tilikaudella yhtiö aikoo kasvattaa asiakaskuntaansa merkittävästi. Vuonna 2014 Kosan Gas Finlandin henkilöstö kasvoi neljästä kuuteen työntekijään.

Vaihto nestekaasuun tarkoittaa yksinkertaisimmillaan öljypolttimen vaihtoa kaasupolttimeen. Kosan Gas tekee tarvittavat laskelmat ja asennukset sekä huolehtii nestekaasulaitoksen määräaikaisista huolloista ja tarkastuksista. Lisäksi yhtiö kouluttaa asiakkaan henkilöstön käyttämään nestekaasua turvallisesti.

Dan Olin

toimitusjohtaja, Kosan Gas Finland Oy

dan.olin@kosangas.fi

Sanne Møller Nielsen

markkinointipäällikkö, Kosan Gas Nordic

sanne.m.nielsen@kosangas.dk

Kosan Gas
Kosan Gas on Pohjoismaiden johtavia nestekaasun jakelijoita. Yhtiö toimittaa nestekaasua niin säiliöissä kuin kaasupulloissakin. Kosan Gas tytäryhtiöineen toimii neljässä Pohjoismaassa ja työllistää noin 80 henkilöä. Suomessa Kosan Gas on erikoistunut säiliökaasun toimittamiseen teollisuusyrityksille. Toimintamme käsittää nestekaasun myynnin ja jakelun sekä nestekaasulaitteistojen suunnittelun, asennuksen ja huollon.

Lisätietoja: www.kosangas.fi/

Nestekaasu on polttoöljyä edullisempi ja ympäristöystävällisempi energianlähde.

Lisätietoja: www.oljykaasuun.fi