Novator haluaa kaksi omaa edustajaa Elisan hallitukseen

Elisan suurin yksittäinen omistaja Novator haluaa esittää kahta asiantuntevaa edustajaansa Elisan uusiksi hallituksen jäseniksi. Tämä olisi hyvän hallintotavan mukaista. Novatorin viimeisin tiedote on löydettävissä yrityksen vastaperustetuilta internetsivuilta www.novator-elisa.info. Sivuilla Novator perustelee Elisalle ehdottamiaan muutoksia muille osakkeenomistajille.

Novator haluaa pitää yllä rakentavaa keskustelua Elisan hallituksen kanssa. On tullut selväksi, että jotkut muutokset ovat tarpeellisia tämän saavuttamiseksi. Teknisesti tämä tarkoittaa uuden hallituksen ehdottamista, vaikka Novator toivookin joidenkin nykyisten hallituksen jäsenten jatkavan.

”On liian varhaista sanoa, ketkä ovat uuden hallituksen jäseniä, mutta heidän on vastattava joihinkin seuraavista kriteereistä: heidän on oltava kokeneita yritysjohtajia, televiestinnän asiantuntijoita tai laajemman taitopohjan omaavia henkilöitä”, kertoo Thor Björgólofsson, Novatorin perustaja ja omistaja.

Novator uskoo, että holding-rakenne tarjoaisi enemmän strategista vapautta Elisan holding-yhtiön johtoryhmälle. Tämä mahdollistaisi myös operatiivisen johdon keskittymisen tehokkuuden parantamiseen päivittäisissä toiminnoissa. Tämänlaatuinen yhtiörakenne tarjoaisi myös mahdollisia taloudellisia etuja ja suojaisi Elisaa verohaitoilta tulevaisuuden mahdollisten yritysostojen yhteydessä.

”Nykyinen rakenne toimii kuin myrkkypilleri”, ilmoittaa Thor Björgólofsson.

Uuden yritysrakenteen käyttöönotto vaatisi yhtiöjärjestyksen muuttamista.

”Väärinymmärrysten välttämiseksi ilmoitamme, että yritysrakenteen muutosta ei kuitenkaan haluta osakkeenomistajien päätösvallan vähentämiseksi tulevaisuuden mahdollisten yritysostojen yhteydessä.”

Novator on vaatinut suurempia osinkoja vuodesta 2005. Se on myös pyytänyt hallitusta määrittelemään selkeän strategisen näkemyksen tarvittavine resursseineen, toimenpiteineen ja organisaatiorakenteineen helmikuusta 2007 lähtien - tuloksetta. Novator uskoo vahvasti, että selkeän strategisen suunnan puute heikentää Elisaa ja asiaan pitäisi viipymättä tarttua. Yhtiön pääomistajana Novator kokee vastuunsa toimia välittömästi.

Novator on pitänyt läheistä yhteyttä muutamien muiden osakkeenomistajien kanssa ja sillä on toimivat suhteet monien suurten institutionaalisten sijoittajien kanssa Suomessa.

”Uskomme vahvasti ehdotustemme hyödyttävän kaikkia Elisan osakkeenomistajia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä”, sanoo Thor Björgólofsson.