Novator pyytää Elisan hallitusta kutsumaan kokoon ylimääräisen yhtiökokouksen

Novator aikoo auttaa Elisaa kasvamaan kansainvälisesti tarkentuneen fokuksen, uuden yhtiöraken¬teen ja uusien tavoitteiden avulla.

Sijoitusyhtiö Novator, Elisan suurin osakkeenomistaja, on eilen toimittanut Elisan hallitukselle kirjeen, jossa sitä pyydetään kutsumaan kokoon ylimääräisen yhtiökokouksen mahdollisimman pian.

Yhdessä muiden Elisan suurten osakkeenomistajien kanssa Novator aikoo uudistaa yhtiön rakenteen ja toiminnot. Tavoitteena on keskittyä entistä tavoitteellisemmin toimintoihin ja ulkoiseen kasvuun ja siten nostaa yhtiön omistaja-arvoa sekä asiakastyytyväisyyttä. Novator ehdottaa Elisan jakamista holding-yhtiöön ja tytäryhtiöihin, nykyisten hallitusjäsenten vapauttamista tehtävistään, uuden halli¬tuksen valitsemista sekä tiettyjen muutosten tekemistä yhtiöjärjestykseen.

Novator on suositellut Elisan hallitukselle yhtiön jakamista holding-yhtiöön ja tytäryhtiöön. Holding- yhtiö olisi vastuussa Elisan liiketoiminnan kansainvälisestä kasvusta ja laajentumisesta sekä konsernin strategian fokuksesta. Tytäryhtiö keskittyisi päivittäiseen liiketoimintaan, toimintojen ja palvelujen kehittämiseen sekä asiakastyytyväisyyden parantamiseen.

Novatorilla on paljon kokemusta vastaavista menestyksekkäistä järjestelyistä telealalla Puolassa, Tšekissä ja Bulgariassa. Siellä yhtiörakenteen ja fokuksen muutos sekä selvät johdolle asetetut tavoitteet ovat selvästi parantaneet palveluja, operatiivista kasvua ja asiakastyytyväisyyttä kaikkien sidosryhmien eduksi.

“Elisa osti Saunalahden liiketoiminnot vuonna 2005, ja sen jäljeen olemme olleet Elisan suuri osak¬keenomistaja miltei kolmen vuoden ajan. Mielestämme yritys on vahva ja kilpailukykyinen televies¬tintäyhtiö, jolla on kapasiteettia kasvaa ja kilpailla kansainvälisillä markkinoilla. Valitettavasti emme ole nähneet sellaista kehitystä, johon uskomme Elisalla olevan mahdollisuuksia. Elisan osakkeen hinnasta voi päätellä, että osakemarkkinat ovat kanssamme samaa mieltä.”

“Olemme keskustelleet tästä nykyisen hallituksen kanssa sekä kirjallisesti että tapaamisissa useita kertoja vuoden alusta saakka mutta tuloksetta. Olemme äskettäin saaneet Elisalta virallisen torjunnan suosituksillemme nykyistä selvemmästä yritysrakenteesta ja tavoitteista. Suurimpana osakkeenomis¬tajana pidän velvollisuutenani tehdä yhteistyötä yhtiön kanssa kaikkien osakkeenomistajien hyödyksi. Meille on nyt kuitenkin selvää, että hallitus ei palvele osakkeenomistajien etuja, ja siksi joudumme pyytämään ylimääräistä yhtiökokousta, jossa voimme tarttua asiaan muiden osakkeenomistajien kanssa,” Novatorin perustaja ja johtaja Thor Björgólfsson sanoo.

“Mielestäni Elisassa on suuria mahdollisuuksia, jotka ajan mittaan nostaisivat yrityksen arvoa osak¬keenomistajille, laajentaisivat asiakaskuntaa sekä parantaisivat asiakastyytyväisyyttä. Novator aikoo olla mukana pitkään ja haluaa Elisan hyödyntävän vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan parhaalla mahdollisella tavalla.”