Novatorin vastaus Elisan hallituksen eiliseen lausuntoon

Novator on yllättynyt Elisan hallituksen odottamattomasta ilmoituksesta pitää joulukuun 18. sovittu ylimääräinen yhtiökokous vasta 21.1.2008. Elisan suurimpana osakkeenomistajana Novator oli 22. marraskuuta pyytänyt hallitusta kutsumaan kokoon ylimääräisen yhtiökokouksen, ja hallitus ilmoitti seuraavana päivänä, että kokous pidettäisiin 18. joulukuuta.

Novator pyysi ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumista pitkän harkinnan jälkeen. Novator on helmikuusta 2007 saakka käynyt aloittamaansa keskustelua Elisan hallituksen kanssa ja yrittänyt auttaa hallitusta saavuttamaan Elisan kiistattoman potentiaalin. Elisan hallitus ei kuitenkaan ole juurikaan osoittanut kiinnostusta Novatorin huoliin ja suosituksiin. Kun Novator sai hallitukselta virallisen torjunnan suunnitelmilleen 31.10.2007, se katsoi käyttäneensä kaikki mahdollisuudet hallituksen kanssa keskusteluun. Näin Novatorilla ei ollut enää muita mahdollisuuksia kuin pyytää koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jotta kaikki osakkeenomistajat voisivat osallistua keskusteluun ja kuulla Novatorin Elisa-suunnitelmista.

Novatorin mielestä on sekä Elisan että sen osakkeenomistajien edun mukaista viedä asia päätökseen mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi hallituksen alkuperäinen päätös pitää ylimääräinen yhtiökokous niin aikaisin kuin 18.12. oli tervetullut. Nyt kun hallitus on ilmoittanut ylimääräisen yhtiökokouksen lykkäämisestä ja evää osakkeenomistajilta mahdollisuuden osallistua keskusteluun tänä vuonna, Novator aloittaa ohjelman viestiäkseen osakkeenomistajille suunnitelmistaan, jotta heillä on parhaat mahdollisuudet tehdä tietoinen ja perusteltu päätös ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Novator on vakuuttunut siitä, että sen Elisaa koskevat suunnitelmat ovat sekä kaikkien osakkeenomistajien että kaikkien Elisan sidosryhmien edun mukaisia: entistä vahvempi ja menestyvämpi yhtiö on sekä työntekijöiden että asiakkaiden kuin myös osakkeenomistajien parhaaksi.

“Olemme yllättyneitä, että Elisan hallitus on päättänyt lykätä osakkeenomistajien mahdollisuutta keskustella suunnitelmistamme Elisan potentiaalin toteuttamiseksi. Novator uskoo, että Elisalla on paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia mutta niitä ei voida hyödyntää ilman muutoksia. Novator aikoo olla mukana pitkään ja haluaa Elisan hyödyntävän vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan parhaalla mahdollisella tavalla”, Novatorin perustaja ja johtaja Thor Björgólfsson.