OneMed, Pohjois-Euroopan johtava terveydenhoitotarvikkeiden tukkumyyjä, on myyty 3i:lle

OneMed Group, Pohjois-Euroopan johtava terveydenhoitotarvikkeiden tukkumyyjä on myyty 3i:lle, kansainväliselle sijoittajalle, joka keskittyy yritysjärjestelyihin, infrastruktuurisijoituksiin, velkajärjestelyihin ja 3i:n hoitamiin rahastoihin. OneMed palvelee sekä julkisen että yksityisen sektorin asiakkaita pääsääntöisesti terveydenhoitoalalla tarjoten terveydenhoitotarvikkeita, muita tarvikkeita ja terveydenhoitolaitteita. Myyjänä on pohjoismainen pääomasijoittaja CapMan.

OneMed Group muodostettiin v. 2006-2009 yhdistämällä kuusi yhtiötä, jotka toimivat terveydenhoitotarvikekeiden markkinoilla Itämeren alueella, sekä myymällä valitut ei-ydintoiminnot. Näiden toimien seurauksena  OneMed on tänään Pohjois-Euroopan johtava terveydenhoidon tarvikkeiden tukkumyyjä, joka on voimakkaasti läsnä Ruotsissa, Puolassa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Baltian maissa.

Viime vuosien aikana toteutettu  tehokas sisäinen integrointi  on luonut yhtenäisen terveydenhoitotarvikkeiden tukkumyyntiyhtiön, jolla on selkeä strateginen suunta ja operatiivinen pohja tuottavalle kasvulle. CapManin omistuksessa OneMedin liikevaihto on kasvanut vuoden 2006  EUR 148  miljoonasta Eurosta yli kolminkertaiseksi.  OneMed Groupin vuoden 2010 arvioitu liikevaihto on noin EUR 400 miljoona.

OneMed on nyt valmis tehostamaan  kasvuaan sekä  ajamalla toimialan konsolidaatiota että kasvattamalla liiketoimintaansa organisesti. 3i:n myötä OneMed saa uuden omistajan, joka tukee yhtiötä sen tulevassa merkittävässä orgaanisen kasvun ja yritysostojen johtamassa kehitysvaiheessa.

”OneMed on kasvanut huomattavasti neljässä vuodessa ja osoittanut, että sirpaloituneilla ja monimutkaisilla markkinoilla toimiva yhtiö voi sijoituskumppanin kanssa edetä erinomaisesti. Siirrymme seuraavaan vaiheeseen kehityspolullamme luottavaisina ja innostuneina. Asiakkaillemme, toimittajillemme sekä työntekijöillemme liiketoiminta jatkuu normaaliin tapaan ja omistajan vaihdoksen myötä ei seuraa aineellisia muutoksia,” kommentoi OneMedin toimitusjohtaja Andreas Göthberg.

”Olemme innostuneita tästä mahdollisuudesta auttaa Andreasta ja hänen tiimiään kasvattamaan edelleen Pohjois- ja Itä-Euroopan johtajaa terveydenhoitotuotteiden jakelijaa tarjoamalla asiakkaille korkealaatuisia tuotteita kilpailukykyiseen hintaan ja ylivoimaista palvelua. Kokemuksemme terveydenhoito ja jakelualalta sekä kattava verkostomme Aasiassa sopivat OneMedin toimintaan hyvin”, 3i:n partneri Mattias Eklund sanoo.

”CapManin ja OneMedin johdon yhteisenä tavoitteena on ollut rakentaa OneMedistä oman alansa markkinajohtaja Pohjois-Euroopassa. OneMedin tavoitteena on olla asiakkaidensa ensisijainen kumppani terveydenhoitotarvikkeiden toimittajana. Olemme edenneet hyvin tämän tavoitteen saavuttamisessa, ja OneMedillä on nyt vahva strateginen asema. Yhteistyö yhtiön johdon kanssa on ollut hedelmällistä, ja olemme hyvin tyytyväisiä löydettyämme OneMedille 3i:stä uuden omistajan, joka on sitoutunut yhtiön kehittämiseen sen seuraavassa kasvuvaiheessa”, sanoo sijoituksesta vastannut CapManin senior partner Ari Tolppanen.

OneMed
Andreas Göthberg               puh.  +46 730 20 43 00 / +35 8 40 707 79 90
Christine Westerlund         puh. +46 701 433 233

3i
Mattias Eklund                   puh. +46 8 506 101 52
Gustav Bard                        puh. +46 8 506 101 51
Isabel Unsworth                  puh. +44 20 7975 3190

CapMan
Ari Tolppanen                      puh. +358 500 407343

OneMed Group

OneMed on Pohjois-Euroopan johtava terveydenhoitotarvikkeiden tukkumyyjä, joka palvelee sekä julkisen että yksityisen sektorin asiakkaita. Konsernin tuotevalikoimaan kuuluvat luotettavat ja korkealaatuiset terveydenhuollon tarvikkeet, laitteet ja muut tuotteet. Konserni toimii Ruotsissa, Suomessa, Puolassa, Tanskassa, Norjassa ja Baltian maissa. Konsernin sen pro forma -liikevaihto vuonna 2009 oli 346 milj. euroaja sen palveluksessa oli noin 700 henkilöä. OneMedin strategisena tavoitteena on olla asiakkaidensa ensisijainen kumppani terveydenhoitotarvikkeiden toimittajana.

www.onemed.com