Palveluiden kysyntä kasvattaa paikkatietomarkkinoita

Yritykset ovat yhä kiinnostuneempia hankkimaan tarpeidensa mukaan räätälöityjä paikkatietoratkaisuja. Asiakaskohtainen toteutus voi tarkoittaa esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän yhteyteen kytkettyä karttapalvelua, jolla yrityksen liiketoiminta esitetään kartalla. Karttakeskuksen ja konsultointiyhtiö August Associatesin toteuttaman tutkimuksen mukaan paikkatietomarkkinoiden odotetaan kasvavan lähivuosina noin 10 % vuodessa.

”Paikkatietomarkkinoilla lisenssit muodostavat viidenneksen markkinoista. Tutkimuksen mukaan lisenssimyynnin suhteellinen osuus ei kasva, vaan säilyy noin viidenneksenä asiakkaan ostamasta kokonaisuudesta. Asiakkaan tarpeisiin räätälöitävän ratkaisun osuus on paikkatietomarkkinoilla merkittävä”, Karttakeskuksen myyntijohtaja Mikko Salonen toteaa. Tutkimus osoittaa, että trendinä on pyrkimys paikkatietotuotannon tai -palvelun ulkoistamiseen. ”Olemme nähneet tämän konkreettisesti myös omassa liiketoiminnassamme. Moni yritys on halunnut ulkoistaa paikkatietotuotannon paikkatietoammattilaisen tehtäväksi. Paikkatietopalveluiden kehittäminen ei ole esimerkiksi maarakennus- tai kiinteistöalalla toimivien yritysten ydinliiketoimintaa. Ammattilaispalveluille on siksi kysyntää ja haluamme tarjota asiakkaillemme juuri heidän tarpeisiinsa räätälöityjä paikkatietoratkaisuja aina laajoihin ulkoistuksiin asti”, Salonen kertoo. Markkinoilla on nähtävissä myös kasvava kustannus-hyötytietoisuus. Paikkatietoinvestointien hyödyt on pystyttävä mittamaan ja investointikustannukset perustelemaan. ”Olemme Karttakeskuksessa tietoisesti työntäneet teknologiat taustalle ja lähteneet ratkomaan asiakkaan paikkatietotarpeita toiminnan tehostamisen, päätöksenteon tukemisen ja säästöjen saavuttamisen näkökulmasta.” Tutkimuksen mukaan paikkatietomarkkinoiden arvo Suomessa on noin 70—80 miljoonaa euroa. Alan vuosittaisen noin 10 % kasvun odotetaan jatkuvan pitkällä aikavälillä, mutta vallitsevan taloussuhdanteen vuoksi lähitulevaisuuden arviointi on vaikeaa. Kasvu on pitkälti seurausta palveluiden kysynnän kasvusta.