PHEV-tekniikka tähdittää Mitsubishin konseptimalleja Genevessä

Mitsubishi esittelee Genevessä kolme uutta konseptimallia ensimmäistä kertaa Euroopassa. Konseptimalleista kaksi on varustettu PHEV-tekniikalla, joka on Suomessa tehnyt läpimurron Outlander PHEV:ssä. Mitsubishi on tuomassa Suomeen myös kokonaan uuden automallin.

Mitsubishin edistyksellinen PHEV-tekniikka on konseptimallien pääteema Geneven autonäyttelyssä. Kaikissa kolmessa konseptimallissa on myös piirteitä Mitsubishin uudesta visuaalisesta ilmeestä, joka esitellään asteittain Mitsubishin uusissa maastoautoissa ja katumaastureissa.

PHEV yhdistää ainutlaatuisella tavalla sähköautoilun ympäristöystävällisyyden ja Mitsubishin neliveto-osaamisen. Mitsubishin hybriditekniikka on jo tehnyt läpimurron Suomessa. Huhtikuussa lanseerattavan Outlander PHEV:n ennakkokysyntä on ylittänyt odotukset täydentäen Mitsubishin vahvaa alkuvuotta Suomessa. Outlander PHEV on maailman ensimmäinen ladattava hybridi-SUV ja ensimmäinen sarjatuotantona valmistettava nelivetoinen sähköauto.

Mitsubishi on tuomassa Suomeen myös kokonaan uuden automallin. Täysin uusi Space Star saapuu Suomeen kesällä.

Grand Cruiser myös vaativiin olosuhteisiin

Mitsubishin konseptimalleista GC-PHEV on tinkimätön iso maastoauto. GC, Grand Cruiser on uuden sukupolven maastoauto jatkuvalla nelivedolla ja ladattavan hybriditekniikan PHEV-voimansiirrolla.

Auto on suunniteltu miellyttäväksi ajettavaksi vaativissa olosuhteissa mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Ajettavuuden parantamiseksi siinä on mallille optimoitu S-AWC-järjestelmä (Super All-Wheel Control), joka jakaa väännön tarpeen mukaan jokaiselle pyörälle erikseen. Tämän ansiosta auto tottelee kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä erittäin täsmällisesti ja kulkee vakaasti.

Konseptimallissa on jatkuva neliveto. Ladattavassa hybridiautossa on tehoakku, tehokas 70 kW:n sähkömoottori, kompressoriahdettu 3,0-litrainen bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Aiemmin PHEV-tekniikkaa on käytetty jo tuotannossa olevassa Outlanderissa, jossa käytettiin kahta erillistä sähkömoottoria. GC-PHEV:ssä auton etuosassa on yksi sähkömoottori, josta teho välittyy etupyörille suoraan kytkimestä ja takapyörille automaattivaihteiston, kardaaniakselin ja tasauspyörästön välityksellä.

PHEV-tekniikkaa käyttävien autojen käyttöjärjestelmä seuraa jatkuvasti muun muassa akun varustilaa, ajo-olosuhteita ja -tapaa sekä polttoaineen kulutusta ja valitsee muun muassa näiden kriteereiden perusteella automaattisesti ajotilanteeseen sopivan ajotilan. Ajotiloja on kolme: sähköajo-, sarjahybridi- ja rinnakkaishybriditilat. Kuljettaja voi puolestaan itse valita halutessaan napin painalluksella joko akun lataustilan tai akun säästötilan.

Katumaastoauto- ja tila-autokonseptit hybriditekniikalla

Toinen konseptimalli XR-PHEV (XR - Xover Runner), sijoittuu katumaasturiluokkaan. Auton muotoilussa on sporttisen coupén piirteitä. Etumoottorinen ja -vetoinen pistokehybridi on varustettu 1,1-litraisella ahdetulla suorasuihkutusmoottorilla. Konseptiauton katolle on sijoitettu aurinkopaneeli keräämään sähköä auton viihdejärjestelmään.

Kolmas konseptimalli Mitsubishi AR - Active Runabout jakaa tila-auton ja katumaasturin piirteitä. Auton istuinjärjestelyä voi muokata poikkeuksellisen monipuolisesti. Etumoottorisessa ja -vetoisessa hybridissä on 1,1-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori.

Kaikissa esitellyissä hybridimalleissa on virran ulostulo 100 voltin jännitteellä ja 1500W teholla. Täyden akun lataus riittää tavallisen kotitalouden yhden päivän virrankäyttöön.

Space Star saapuu Suomeen

Mitsubishi tuo Suomen markkinoille kokonaan uuden henkilöautomallin tänä vuonna. Täysin uusi Space Star saapuu Suomeen kesän aikana.

Mitsubishi Space Star on kasvavaan B-segmenttiin sijoittuva auto, joka häikäisee trendikkään olemuksensa lisäksi myös ominaisuuksillaan. Uutuusmallin tekniikka koostuu kehittyneestä aerodynamiikasta, merkittävästä painon kevennyksestä, järkevästä koosta sekä taloudellisista voimanlähteistä. Alle neljän metrin (3710 mm) pituudesta huolimatta 5-ovinen Space Star on suunniteltu viidelle matkustajalle. Autossa on jalkatilaa yhteensä 1651 millimetriä.

Suomeen Space Star on tulossa Invite-varustetasolla. Kattavaan varusteluun kuuluvat muun muassa ilmastointi, ajonvakauden- ja pidonhallintajärjestelmä (ESC), 6 turvatyynyä, sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana, sadetunnistin, kauko-ohjattava keskuslukitus ja USB-portti.

Uusi Space Star on esillä Geneven autonäyttelyn toisena lehdistöpäivänä keskiviikkona 5. maaliskuuta.

Lisätietoja
Lauri Puintila, PR-päällikkö, Mitsubishi-maahantuonti, Lauri.Puintila (at) delta.fi, 040 584 4685

Miska Tammelin, johtaja, Mitsubishi-maahantuonti, Miska.Tammelin (at) delta.fi, 040 7726822

Mitsubishi Motors Corporation
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) on Japanin vanhin auto- ja moottorinvalmistaja. Ensimmäinen Mitsubishi-auto on valmistettu vuonna 1917. Vuonna 2012 myytiin maailmanlaajuisesti 987 000 Mitsubishiä. Yhtiön liikevaihto oli 13,48 miljardia euroa vuonna 2012. Mitsubishillä on maailmanlaajuisesti yli 30 000 työntekijää. MMC on osa Mitsubishi Corporation -yritysryhmää. Mitsubishin maahantuontiyhtiö Suomessa on Delta Motor Group.