Pitkille reiteille laajentava ARKIA tilaa Airbusilta A330-900neo-lentokoneita

Israelilainen ARKIA-lentoyhtiö on tehnyt aiesopimuksen enintään neljän A330-900neo-lentokoneen tilauksesta. ARKIAsta tulee ensimmäinen Airbusin laajarunkokoneiden tilaaja Israelissa ja ensimmäinen tämän konetyypin tilaaja alueella. Koneiden avulla ARKIA laajentaa kasvavaa liiketoimintaansa pitkien reittien lentämiseen.

ARKIA on jo tilannut neljä A321neo-lentokonetta vuonna 2012. Airbusin eri konetyyppien yhdenmukaisuuden ansiosta A320-perheen koneisiin kelpuutetut lentäjät ja mekaanikot voivat siirtyä nopeasti laajarunkoisiin A330-koneisiin (Cross Crew Qualification). Näin samat ihmiset voivat lentää ja ylläpitää molempia konetyyppejä.

A330-900neo on kustannustehokkain lentokone kokoluokassaan. Siinä polttoaineen kulutusta on vähennetty 14 % matkustajapaikkaa kohden ja lentomatkaa pidennetty jopa 400 merimailia (740 km). Konetyypin ylläpitokustannukset ovat myös erittäin alhaiset.

A330-900neo perustuu suosittuun A330-perheeseen, josta Airbus on saanut miltei 1 400 tilausta. A330neossa käytetään uusimman sukupolven Rolls-Royce Trent 7000 -moottoreita, ja koneen aerodynamiikkaa sekä matkustamon ominaisuuksia on parannettu.

Viestintätoimisto Cocomms

Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut lähes 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.