• Cocomms Oy/

Pohjoismaissa tarvitaan miltei 540 matkustajalentokonetta arvoltaan yli 56,8 miljardia dollaria

Modernit, ekotehokkaat lentokoneet vastaavat Suomen kysyntään

Airbusin viimeisimmän globaalin markkinakatsauksen mukaan pohjoismaisten lentoyhtiöiden ennustetaan tarvitsevan miltei 540 uutta matkustajalentokonetta vuosina 2012–2031. Koneiden arvo on 56,8 miljardia dollaria.

Alueelle ennustettuun 536 lentokoneeseen sisältyy 450 kapearunkokonetta (35,3 miljardia dollaria) ja 86 laajarunkokonetta (21,5 miljardia dollaria). Näistä 353 ovat täysin uusia koneita ja 183 korvaa vanhempia koneita polttoaineen käytöltään tehokkaammilla malleilla. Airbusin valikoimassa kapearunkokoneita edustavat A320-koneet ja laajarunkokoneita A350 XWB- ja A330-mallit.

Airbusin ennuste Pohjoismaille perustuu seitsemän maan analyysiin, johon sisältyy yli 35 lentoyhtiötä. Nämä yhtiöt lentävät noin 280 matkustajakonetta, joissa paikkoja on yli sata.

Liikenne Suomesta ja Suomeen on kasvanut 97 prosenttia vuodesta 2002. Vastaavana aikana kansainvälisen liikenteen määrä on noussut vielä selvästi enemmän eli 126 prosenttia. Liikenne varsinkin tärkeille IVY- ja Aasian-Tyynenmeren alueille on kasvanut erittäin vahvasti. Kasvun takana ovat turismi, maan kehittynyt talous sekä korkea elintaso ja käytettävissä olevat varat.

”Seuraavan 20 vuoden aikana Suomen-liikenteen odotetaan kasvavan 3,7 prosenttia vuodessa. Samana ajanjaksona liikenne kehittyville markkinoille kasvaa tätäkin enemmän. Esimerkiksi Aasian-Tyynenmeren alueelle liikenteen ennustetaan kasvavan 5,6 prosenttia vuodessa”, Airbusin strategisen markkinoinnin ja analysoinnin johtaja Andrew Gordon sanoo.

”Kun liikenne lisääntyy ja kehittyy, Helsingistä on tutkimuksemme mukaan muodostumassa yksi ’maailman kansainvälisen matkustajalentoliikenteen 92 megakeskuksesta vuoteen 2031 mennessä’. Tämä todennäköisesti kasvattaa entistä modernimpien ja polttoaine­tehokkaampien lentokoneiden kysyntää Suomessa.”

Airbus on maailman johtava lentokoneiden valmistaja, jonka valikoimaan kuuluvat uudenaikaisimmat ja tehokkaimmat matkustajalentokoneet 100-paikkaisista yli 500 paikan koneisiin. Yhtiön on osa EADS-konsernia, ja sen pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa.

Lisätietoa globaalista markkinaennusteesta, esitykset ja alueelliset katsaukset löytyvät osoitteesta www.airbus.com

Heidi Carpenter, Media Relations, puh. +33 607 256 488
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com
Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbusin globaali markkinaennuste analysoi maailman ilmaisun kehittymistä. Sen tuloksissa näkyvät 300 matkustaja- ja rahtiliikennevirtaa sekä vuosittaiset muutokset maailman lentoyhtiöiden kalustossa. Analysoitaviin yhtiöihin sisältyy miltei 750 matkustajalentoyhtiötä ja 190 rahtiyhtiötä. Ennuste kattaa kysynnän pienistä alueellista liikennettä palvelevista koneista aina markkinoiden suurimpaan A380-lentokoneeseen saakka.

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.