• Cocomms Oy/

Potilaat palkitaan hyvästä omahoidosta - laatuterveyskeskukset tempaisevat Armaan päivänä

Potilaille halutaan nykyään antaa entistä aktiivisempi rooli oman hoitonsa toteuttamisessa, ja onnistunut omahoito voi parantaa hoitotuloksia. Ammattilaiset ovat etenkin pitkäaikaissairauksien hoidossa entistä enemmän potilaiden valmentajia, jotka ohjaavat potilaita tiedolla ja motivoivat heitä hyvään hoitoon. Armaan päivänä terveyskeskuksissa palkitaan potilaita onnistuneesta omahoidosta.

Armaan päivän tempaukseen osallistuu perjantaina 26.3.2010 lähes 150 terveysasemaa ja yli 50 terveyskeskusta ympäri maan. Lääkärit ja hoitajat palkitsevat potilaitaan hyvästä omahoidosta jakamalla 10 000 ”Hyvä minä” -pinssiä. Palkitsemisen perusteena voivat olla hyvin tehdyt itsemittaukset, onnistuneet liikunta- tai ruokavaliomuutokset, hyvin toteutetut lääkemuutokset, ennakoiva toiminta murtumien ehkäisemiseksi, tupakoinnin lopettaminen tai muu terveyden kannalta tärkeä asia. Omahoidossa potilas toteuttaa itse tutkittuun tietoon ja kokemukseen perustuvaa hoitoa ammattilaisen ohjauksessa. Hyvä omahoito voi olla sairauksien ennaltaehkäisyä, terveyden edistämistä tai sairauksien hoitoa. Potilaalle annetaan mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä esimerkiksi hoidon tehostamiseksi. Pitkäaikaissairas potilas kykenee itsenäisiin hoitopäätöksiin, kun hänellä on riittävä osaaminen mittaustulosten tulkitsemisesta ja oikeista valinnoista eri tilanteisiin. Terveydenhuollon ammattilaiset voivat edistää itsenäistä omahoitoa motivoimalla potilaita hyvään hoitoon sekä jakamalla tietoa päätösten pohjaksi. Kun potilas sisäistää tavoitteet ja hoidon merkityksen, hän ottaa yhä suuremman vastuun omasta hoidostaan. Omahoitoa tukevat helposti saatavilla olevat tietolähteet, kuten nettisivut ja kirjallinen materiaali. Oman tilan seurantaan tarvitaan lisäksi erilaisia kyselylomakkeita ja välineitä, kuten verenpainemittareita. Omahoitoa voidaan myös tukea erilaisissa ryhmissä. Tarjolla on mm. tupakasta vieroitusryhmiä, eritasoisia liikuntaryhmiä ja painonhallintaan tähtääviä ryhmiä, joissa opastetaan ja motivoidaan parempiin ruokavalintoihin. Laatuterveyskeskukset tehostavat jatkuvasti toimintatapojaan Armaan päivän tempaus järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Tempauksen järjestää Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto, johon kuuluu lähes 60 terveyskeskusta ympäri maata. Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto on aloittanut toiminnan vuonna 1994. Sen tavoitteena on terveyskeskusten hoidon laadun jatkuva parantaminen ja kehittäminen. Conmedic Oy tukee kehitystä järjestämällä vuosittaisen laatumittauksen ja kouluttamalla terveyskeskusten henkilökuntaa. Lääkeyritys Lilly toimii verkoston kummina ja toimittaa osallistuviin terveyskeskuksiin ”Hyvä sinä” -julisteet ja ”Hyvä minä” -pinssit.