Rakennuskannan kestävä kehittäminen vaatii kestäviä valaistusratkaisuja

Energiatehokas valaistus on avainroolissa, kun arvioidaan kestävän rakentamisen vaikutusta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Valaistus kattaa 35 prosenttia rakennusten energiankulutuksesta.

Vuodesta 1965 vuoteen 2011 ilmakehään lasketun hiilidioksidin määrä on kolminkertaistunut 10 miljardista tonnista 30 miljardiin tonniin. Samaan aikaan kaupungit ovat kasvaneet nopeasti: niiden osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on yli 70 prosenttia ja ne kuluttavat noin 75 prosenttia energiasta maailmanlaajuisesti.

”Kun julkiset ja kaupalliset rakennukset kuluttavat 35 prosenttia maailman energiasta, on selvää, että hiilidioksidipäästöjen vähennystalkoissa on huomioitava rakennusten kestävä kehittäminen. Pohjoismaissa meillä on osaaminen ja kyky kehittää ja toteuttaa entistä energiatehokkaampia ratkaisuja niin uudisrakennuksissa kuin nykyisen rakennuskannan kunnostamisessa”, sanoo Jami Sorsa, Pohjoismaiden toimisto-, teollisuus- ja sairaalavalaistuksen markkinointipäällikkö, Philips Valaistus.

”Energiatehokkaan valaistuksen toteuttaminen julkisissa ja toimistorakennuksissa voi vaikuttaa merkittävästi maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen. Tämä on syytä ottaa huomioon valtioiden, teollisuuden ja kuluttajien tavoitellessa päästöjen pienentämistä”, Sorsa toteaa.

Philips on yksi huomenna Helsingin Kaapelitehtaalla alkavan Nordic Green Building Councils’ (NGBC) 2013 -tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Philips Valaistuksen Suomen maajohtaja, myyntijohtaja Jussi Lehtonen, on yksi konferenssin puhujista.

”Esittelemme NGBC:n konferenssissa innovatiivisia valaistusratkaisuja ja -esimerkkejä, jotka ovat ympäristön kannalta vastuullisia ja myös kustannustehokkaita – ratkaisuja ja esimerkkejä, jotka vastaavat yhä tiukentuviin säädöksiin ja kuluttajien sosiaalisen vastuun vaatimuksiin”, toteaa Lehtonen.

LED etunenässä

Valaistus muodostaa 35 prosenttia rakennusten energiankulutuksesta – yli kaksin verroin kulutus on yli kaksinkertainen esimerkiksi IT- ja toimistolaitteisiin verrattuna. Energiatehokas valaistus on osa rakentamisen kestävän kehityksen ratkaisuja.

”Valo on keskeinen osa elämää ja vaikuttaa meihin moniin tavoin – visuaalisesti, psykologisesti ja fyysisesti. Emme voi elää ilman valoa, joten meidän pitää olla innovatiivisia. Energiatehokas valaistus on siksi avainasemassa rakennusten kasvavan energiankäytön vähentämisessä”, sanoo Sorsa.

Energiatehokas valaistus toimistoissa, teollisuudessa, vähittäiskaupassa ja majoituspalveluissa voisi säästää 331 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, 936 miljoonaa tynnyriä öljyä tai 312 voimalaa, jotka tuottavat 2 TWh vuodessa. Korvaamalla toimiston tai tehtaan T8-loisteputkilamput uudenaikaisilla energiatehokkailla ratkaisuilla voidaan säästää 61 prosenttia energiaa tai 93 kiloa hiilidioksidia lamppua kohti vuodessa. Sama pätee teollisuudessa, kun korkeiden ja vaikeasti tavoitettavien työtilojen HID-lamput korvataan -ledivalaisimilla.

NGBC-konferenssissa yritykset voivat tilata energiankulutuskartoituksen omiin tiloihinsa.

Ledit ovat jatkossa kehityksen kärjessä sekä Pohjoismaissa että maailmanlaajuisesti. Philips ennustaa ledivalaistuksen saavuttavan 80 prosentin markkinaosuuden vuoteen 2020 mennessä.

”Ledivalaistus on ehdottomasti yksi tärkeimmistä innovaatioista hiilijalanjälkemme pienentämisessä. Ledeihin siirtyminen julkisrakennuksissa ja liiketiloissa on kustannustehokas keino taistelussa ilmastonmuutosta vastaan”, Jami Sorsa sanoo.

Lisätietoa Nordic Green Building Councils’ 2013 -konferenssista osoitteessa http://nordicgbc.org.

Lisätietoja

Jami Sorsa, Nordic Segment Manager, Office & Industry, Philips Lighting, jami.sorsa@philips.com

Philips Lighting

Philips on ollut pitkään kestävän valaistusteknologian kehityksen eturintamassa. Philips Lighting on maailmanlaajuinen johtaja ledi- ja muiden kestävään yhteiskuntaan siirtymistä helpottavien, mutta samalla käyttäjiä hyödyttävien valaistusratkaisujen kehityksessä. Philips palkittiin äskettäin Newsweekin 2011 Green Ranking -kilpailussa maailman yhdeksänneksi vastuullisimpana yrityksenä. Vuonna 2011 Philips voitti USA:n energiaviraston valaistuspalkinnon, mikä osoittaa yhtiön johtajuuden suorituskykyisen ja energiaa säästävän ledivalaistuksen kehityksessä.