Ronald McDonald Talo täyttää 10 vuotta

HYKS Lastenklinikan läheisyydessä sijaitseva Ronald McDonald Talo on jo kymmenen vuoden ajan tarjonnut vertaistukea ja kodinomaiset olosuhteet asumiseen tuhansille sairaan lapsen perheille. Talon käyttöaste on jatkuvasti yli 90 %.

Ronald McDonald Talo on ollut 10 vuoden aikana toinen koti 4 600 lapsiperheelle. Kaikki erikoissairaanhoito on keskitetty Helsinkiin, joten eri puolilta Suomea HYKS Lastenklinikalle ja Lastenlinnaan hoidettavaksi tulevat lapset perheineen tarvitsevat rauhallisen ja kodinomaisen ympäristön hoitojaksojen ajaksi. Perheille on tärkeää yrittää elää normaalia elämää ja pitää kiinni arkirutiineistaan. Tämä on mahdollista Ronald McDonald Talon 14 perhehuoneessa.

– Talon käyttöaste on jatkuvasti yli 90 % ja pisin yhtäjaksoinen majoitusaika on ollut 14 kuukautta. Näemme työssämme päivittäin, että meitä todella tarvitaan, kertoo Ronald McDonald Talon vastaava Johanna Serlachius.

Kymmenen vuoden aikana toimintaa on laajennettu pikkuhiljaa. Talon lisäksi Lastenlinnaan ja Auroran sairaalaan on perustettu neljä perhehuonetta. HYKS Lastenpsykiatrian perhehuoneiden ja oleskelutilojen perustehtävä on tarjota kotoisat puitteet psyykkisesti oireilevien lasten ja heidän perheidensä tapaamisiin, terapioihin ja perhetilanteen kartoituksiin.

Tarve kasvaa tulevaisuudessa

HYKS Lastenklinikan ylilääkäri Eero Jokisen mukaan Ronald McDonald Talosta on todella paljon hyötyä. Lapset voivat viettää vanhempiensa ja sisarusten kanssa aikaa rauhallisessa ympäristössä, joka edesauttaa hyvinvointia ja parantumista.

– Tämänkaltaisten paikkojen kysyntä tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Kodinomainen ympäristö ja vertaistuki ovat tärkeitä asioita hoitojaksoissa, jotka voivat olla hyvinkin rankkoja sekä fyysisesti että henkisesti, Jokinen kertoo.

Ronald McDonald Talon toimintaa pyöritetään pääasiassa vapaaehtoistyön, varainkeruun ja lahjoitusten avulla. Vapaaehtoistyön merkitys Talon toiminnalle on merkittävä ja vaihtoehtoja auttaa on paljon. Säätiö järjestää muun muassa erilaisia talkoita ja hyväntekeväisyystempauksia, jotka ovat kaikille avoimia.

– Vapaaehtoistyöllä saa aikaan merkittäviä asioita, joita ei voi rahassa mitata, Jokinen tiivistää.

Ronald McDonald Talon vastaava Johanna Serlachius, puh. 0400 407 975, johanna.serlachius(at)rml.fi

Ronald McDonald Lastentalosäätiön koordinaattori Leena Lehtovaara, puh. 040 544 9175, leena.lehtovaara(at)fi.mcd.com

Ronald McDonald Lastentalosäätiön tarkoituksena on kaikin tavoin edistää lasten hyvinvointia. Tavoitteena Suomessa on kerätä varoja lasten terveydenhoidon edistämiseen ja luotettavien yhteistyökumppaneiden tukemina ylläpitää Ronald McDonald Taloa. Ronald McDonald Talo on tarkoitettu pitkäaikaissairaille lapsille ja heidän perheilleen kodinomaiseksi majoitusvaihtoehdoksi pitkien sairaalahoitojen ajaksi. http://www.rml.fi