• Cocomms Oy/

Sappi ilmoittaa M-realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminnan oston rahoittamiseksi tarkoitetun osakeannin ehdot

Ei jaeltavaksi Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa tai Japanissa.

Sappi on lyönyt lukkoon M-realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminnan oston rahoittamiseksi tarkoitetun osakeannin ehdot. 29.9.2008 julkaistu kauppa sai hyväksynnän Sappin yhtiökokoukselta 3.11.2008 sekä EU:n kilpailuviranomaisilta 31.10.2008.

Sappin tavoitteena on kerätä noin €450 miljoonaa (vaihtokurssi ZAR12,925/€) kokonaan merkityssä osakeannissa, jossa lasketaan liikkeelle 286 886 270 uutta yhden Etelä-Afrikan randin arvoista kantaosaketta. Merkintähinta on 20,27 Etelä-Afrikan randia/merkittävä osake, ja osakkeenomistajat voivat merkitä niitä suhteessa kuusi uutta osaketta jokaista omistamaansa viittä Sappin osaketta kohden. *

Osakeanti on Citigroup Global Markets Limitedin ja J.P. Morgan Securities Limitedin määrätyin ehdoin täysimääräisesti takaama. Eräät merkittävät Sappin osakkeenomistajat, mukaan lukien Allan Gray ja RMB, ovat jo lupautuneet merkitsemään osuutensa mukaisen määrän osakkeita annissa. Allan Grayn ja RMB:n yhteenlaskettu omistusosuus on tällä hetkellä 34,5 prosenttia.

Sappin pääjohtaja Ralph Boëttger kommentoi osakeantia:
“Olemme tyytyväisiä onnistuttuamme selvittämään tähän mennessä kaikki ostoprosessiin kuuluvat vaiheet; olemme saaneet hyväksynnän sekä kilpailuviranomaisilta että osakkeenomistajilta. On rauhoittavaa, että tärkeät osakkeenomistajamme ovat vahvasti sitoutuneita osakeantiin.”

M-realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminnan osto täyttää Sappin yrityskaupoille asettamat strategiset ja taloudelliset vaatimukset, sillä se laajentaa Sappin globaalia läsnäoloa, tarjoaa mahdollisuuden laajentaa asiakaspohjaa, parantaa Sappin strategista joustavuutta kapasiteetin hyödyntämisessä, lisää tuotevalikoimaa ja tuottaa odotettua kasvua sekä kustannussynergiaa. Sappi uskoo hyötyvänsä myös parantuneesta kannattavuudesta ja tuotoista sekä Sappi-ryhmän lisääntyneestä kassavirrasta. Kaupan avulla Sappi vahvistaa kilpailuasemaansa päällystetyn graafisen paperin tuottajana Euroopassa ja maailmanlaajuisesti.

*Tämä tiedote on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä lehdistötiedotteesta. Täysimittainen ilmoitus osakeannin ehdoista löytyy osoitteesta www.sappi.com.