Sappi ostaa M-Realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminnot

Strateginen järjestely edistää alalle kaivattua keskittymistä Euroopassa

Sappi Limited, päällystetyn hienopaperin ja kemiallisen selluloosan johtava tuottaja, ilmoitti tänään ostavansa M-Realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminnan 750 miljoonalla eurolla (1,1 miljardilla dollarilla). (Kaupan hinta voi muuttua nettovelkojen ja liikepääoman tarkistuksen jälkeen.) Kauppaan sisältyy M-Realin päällystetyn graafisen paperin liiketoiminta, brändit ja osaaminen sekä neljä paperitehdasta. Nämä ovat Kirkniemi ja Kangas Suomessa, Stockstadt Saksassa ja Biberist Sveitsissä. M-Realin Etelä-Afrikan-toiminnot eivät sisälly kauppaan. M-Realin omistukseen jäävät PM2-tehdas Äänekoskella sekä PM8-tehdas Husumissa Ruotsissa. Ne jatkavat Sappin sopimusvalmistajina alihankintasopimuksella. Sopimukseen sisältyy myös pitkän aikavälin sopimus puun, sellun ja muiden palveluiden tuottamisesta. Kauppa rahoitetaan omalla pääomalla, ostajalle siirtyvällä nettovelalla, merkintäoikeusannista saatavalla käteissuorituksella ja myyjän ostajalle myöntämällä velkakirjalla.

M-Real on julkaissut tänään suunnitelmansa, joiden mukaan yhtiön Saksan Gorhsmühlen ja Itävallan Halleinin tehtaat lopettavat päällystetyn sellupaperin tuotannon. Tehtaiden tuotantokapasiteetti on noin 600 000 tonnia vuodessa.

Sappi aikoo rahoittaa käteisosuuden merkintäoikeusannista saatavalla käteissuorituksella. Citigroup Global Markets Limited ("Citi") ja JPMorgan Securities Ltd. ("J.P. Morgan") ovat myöntäneet osakkeenmerkintäoikeuden koko 450 miljoonan euron summalle. Anti alkaa, kun asiaankuuluvat kilpailu- ja muut viranomaiset ovat hyväksyneet kaupan.

Kaupan merkittävimmät edut:

• Eurooppalaisen päällystetyn hienopaperin tuotannon merkittävä keskittyminen
• Sappin johtavan aseman vahvistuminen päällystetyn hienopaperin tuottajana Euroopassa ja maailmassa
• Sappin päällystettyjen puuvapaiden paperituotteiden tarjooman ja asiakaskunnan laajeneminen sekä sen brändien ja markkina-aseman vahvistuminen M-Realin aikakauslehtipaperin myötä
• Sappin päällystetyn graafisen paperin tuotantokapasiteetin kasvu Euroopassa 2,6 miljoonasta tonnista 4,5 miljoonaan tonniin vuodessa
• Odotettavissa olevat merkittävät synergiaedut.

Sappi Limited -yhtiön pääjohtaja Ralph Boëttgerin mukaan kauppa vahvistaa Sappin markkina-asemaa merkittävästi Euroopassa ja maailmassa, kun M-Realin vahvat brändit ja kilpailuvaltit yhdistetään Sappin jo vaikuttavaan tuotetarjoomaan. Tehty sopimus on yhdenmukainen Sappin julkaiseman tavoitteen kanssa. ”Aiomme parantaa kannattavuutta ja tuottoja, hakea mahdollisuuksia lisätä arvoa Sappin liiketoimintaan päällystettyjen hienopapereiden ja kemiallisen selluloosan markkinajohtajana sekä kasvattaa liiketoimintaamme”, sanoi pääjohtaja Ralph Boëttger.

“Olemme innoissamme tästä kaupasta ja sen meille, koko alalle sekä nykyisille ja uusille asiakkaille tuomista hyödyistä. Odotamme hankinnan parantavan konsernin kannattavuutta, tuottoja sekä kassavirtaa. Näitä hyötyjä saavutetaan osittain synergiaetujen ansiosta, joiden odotetaan syntyvän kapasiteetin käytön maksimoinnista, jakelun järkeistämisestä, myynnin ja hallinnon yhdistämisestä sekä tuotannon järkeistämisestä koko Sappi-konsernissa”, jatkaa Boëttger.

Boëttgerin mukaan Sappin nyt hankkimat tuotteet ja brändit sopivat täydellisesti yrityksen jo vahvaan tarjoomaan. Nyt Sappi voi tarjota nykyisille ja uusille asiakkailleen Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja muualla maailmassa entistä laajemman valikoiman tuotteita ja niihin liittyvän erinomaisen asiakaspalvelun.

Sappi on kasvanut globaaliksi toimijaksi ostamalla liiketoimintoja Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta sekä sulauttamalla ne itseensä. Boëttgerin mukaan nyt tehty kauppa vauhdittaa selvästi Sappin strategian käytäntöön viemistä; Sappi haluaa olla alansa kannattavin sellun, paperin ja kemiallisen selluloosan valmistaja.

Allan Gray Limited ja RMB Asset Managers, jotka yhdessä omistavat noin 31 prosenttia Sappin osakkeista, tukevat kaupan syntymistä. Allan Gray ja RMBAM suosittelevat myös nykyisille sijoittajille, jotka tällä hetkellä omistavat noin 34 prosenttia Sappin tavallisista osakkeista, osakkeiden lisämerkintää.

Kaupan toteutumiselle on useita ennakkoehtoja, joista yksi on Yhdysvaltain ja Euroopan unionin kilpailuviranomaisten hyväksyntä.

Tämä tiedote on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä lehdistötiedotteesta. Täysimittainen ilmoitus kaupasta löytyy osoitteesta www.sappi.com.

The full transaction announcement is available at www.sappi.com

Sappin pääjohtaja Ralph Boëttger pitää tiedotustilaisuuden medialle ja analyytikoille klo 12.30 Suomen aikaa. Tilaisuus lähetetään broadcastina Summit TV:llä (DSTV Channel 412) ja on nähtävissä webcastina www.sappi.com.

Dial in Details:
Maksullinen + 41 916 105 600
Maksuton + 800 246 78 700

This document is not for distribution in the United States, Japan, Australia or Canada