Seagas – maailman ensimmäinen LNG-tankkausalus liikenteeseen

Maailman ensimmäinen LNG-tankkausalus alkaa pian kuljettaa nesteytettyä maakaasua (LNG, liquefied natural gas) uudelle risteilyalukselle, M/S Viking Gracelle. Polttoaineena käytettävän LNG:n toimittaa AGA. Tankkaus tapahtuu suoraan aluksesta toiseen M/S Viking Gracen ollessa Stadsgårdenin satama-alueella Tukholmassa. Tankkausalus sai nimekseen Seagas kastajaistilaisuudessa eilen.

M/S Viking Grace on maailman ympäristöystävällisin suuri matkustaja-alus, ja se käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Maakaasun käyttö polttoaineena vähentää hiilidioksidipäästöjä 20–30 prosentilla verrattuna perinteiseen öljyyn. Lisäksi rikin ja haitallisten hiukkasten päästöt häviävät kokonaan ja typpioksidin päästöt vähenevät merkittävästi. Maakaasua säilytetään nesteytetyssä muodossa kahdessa LNG-säiliössä laivan peräkannella, jossa niiden toimintaa seurataan tarkkojen valvontajärjestelmien avulla.

AGAn ja Viking Linen pitkäaikainen yhteistyö rakentaa uutta merenkulun infrastruktuuria, jossa LNG:llä on suuri merkitys. Tämä työ on tärkeä askel kohti ympäristöä säästävää merenkäyntiä ja puhtaampaa Itämerta.

- Nesteytetyllä maakaasulla on monia ympäristöetuja verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Uuden terminaalin sekä erikoisrakenteisen kuljetusaluksen, Seagasin, avulla tankkaus onnistuu suoraan aluksesta toiseen, sanoo Jan Bäckvall, AGA Ab:n toimitusjohtaja.

LNG-terminaali Tukholman saaristoon

Viking Gracen polttoaineena käytetty maakaasu tulee AGAn LNG-terminaalista, joka sijaitsee Ruotsin Nynäshamnissa. Tämä Itämeren ensimmäinen LNG-terminaali on AGAn kaikkien aikojen suurin hanke.

- Puhdas energia on globaalisti yksi AGAn tärkeimpiä painopistealueita. Olemme laajentamassa toimintaamme ja suunnittelemme parhaillaan uuden LNG-tuontiterminaalin rakentamista Suomeen, kertoo Pasi Moisio, LNG-projektipäällikkö AGAlta.

Maakaasu on lajinsa puhtainta

Maakaasu on fossiilisista polttoaineista puhtainta. Se palaa tehokkaammin kuin muut fossiiliset polttoaineet, ja lisäksi se on hajutonta ja myrkytöntä. Maakaasu säilyy nestemäisessä muodossa, kun sen lämpötila on noin -160
°C. Nesteyttämällä kaasu tiivistyy noin 600-kertaisesti, jolloin sen kuljettamisesta tulee helpompaa ja kustannustehokkaampaa. Teknologia on todettu turvalliseksi monivuotisen testauksen tuloksena.

Lisätiedot:

Pasi Moisio
Oy AGA Ab
LNG-projektipäällikkö
pasi.moisio@fi.aga.com

AGA

AGA on osa Linde-konsernin Pohjois-Euroopan aluetta, johon kuuluvat Pohjoismaat ja Baltian maat. AGA tuottaa ja markkinoi kaasuja teollisuuskäyttöön sekä erikoiskaasuja kaikkiin käyttötarkoituksiin. Kehitämme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ratkaisuja, jotka liittyvät kaasuihin ja prosessien, kaasuteollisuuden tarvikkeiden ja palvelujen asiantuntemukseen. Edistyneiden kaasuratkaisujen avulla asiakkaat voivat parantaa tuottavuuttaan, turvallisuuttaan ja toimintansa laatua varmistaen samalla ympäristön kannalta turvallisen toiminnan.

Kuvia Seagasista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. 3D-animaation aluksesta voit katsoa kirjautumalla Mynewsdesk-palveluun alla olevan linkin kautta:

Avainsanat: