Sinopec ja Airbus kehittävät vaihtoehtoista lentopolttoainetta Kiinassa

China Petroleum and Chemical Corporation (Sinopec), yksi Kiinan suurimmista energiayhtiöistä, ja Airbus kehittävät uusiutuvan polttoaineen tuotantoa Kiinassa. Tavoitteena on saada vaihtoehtoiset polttoaineet käyttöön säännöllisillä kaupallisilla lennoilla.

Sinopec auttaa Kiinan keskushallintoa luomaan kiinalaisen lentokelpoisuussertifikaatin vaihtoehtoehtoisille polttoaineille, jotka on valmistettu paikallisista raaka-aineista.

Sinopec valmistaa omalla teknologiallaan sertifioitua 1# bio-jetfuel-polttoainetta uudessa jalostamossaan Hangzhoussa lähellä Shanghaita. Jalostamo on yksi harvoista laitoksista maailmassa, joilla on kapasiteettia tuottaa lentopolttoainetta biomassasta suuressa mittakaavassa.

Airbus tukee kiinalaisen standardin kehitystyötä tuomalla siihen teknisen asiantuntemuksensa, jota on saatu aiemmista sertifiointiprosesseita EU:ssa ja Yhdysvalloissa. Airbusilla on myös kokemusta sopivien raaka-aineiden valinnassa.

“Biopolttoaineiden merkitys kasvaa jatkuvasti ilmailussa ja energiamarkkinoilla. Sinopec on kehittänyt oman teknologiansa lentopolttoaineen valmistamiseksi biomassassa ja jäteöljystä ja on jo valmistanut kansainväliset standardit täyttävää lentopolttoainetta”, Sinopecin johtaja DAI Houliang sanoo.

Polttoaineen sertifioinnin lisäksi kumppanit luovat kestävän kehityksen arvoketjua vaihtoehtoisille polttoaineille Kiinassa nopeuttaakseen niin käyttöönottoa kaupallisesti. Arvoketjussa käytetään täysin kotimaisia resursseja ja jalostuskapasiteettia.

Airbus tukee jo vastaavia vaihtoehtoisten polttoaineiden arvoketjuja Australiassa, Latinalaisessa Amerikassa, Euroopassa ja Lähi-idässä.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.

Sinopec China Petroleum & Chemical Corporation
China Petroleum & Chemical Corporation eli Sinopec on energia-alan ja kemianteollisuuden yhtiö. Se on Kiinan suurin öljypohjaisten tuotteiden valmistaja ja toimittaja ja Kiinan toiseksi suurin raakaöljyn tuottaja. Emoyhtiö Sinopec Group on Fortune Global 500 -listalla viidentenä (2012). Sinopec on listattu Hongkongissa, New Yorkissa, Lontoossa ja Shanghaissa.