Siviili-ilmailun ANC-kartat uudistuvat marraskuussa

Karttakeskuksen kustantamien ANC-ilmailukarttojen kaikki kahdeksan karttalehteä uudistuvat 14.11.2013. ANC-kartat on tarkoitettu palvelemaan näkölentosuunnistuksen tarpeita sekä käytettäväksi apuvälineenä lento- ja suunnistuskoulutuksessa.

Karttojen uusinnan pääasiallisena syynä ovat seuraavat 14.11.2013 voimaan tulevat muutokset:

• vaara-alueiden muutokset (REF AIP AMDT NR 153, WEF 14 NOV 2013, lisätietoa https://ais.fi/ais/eaip/amdt/index.htm )
  • valvomattomien lentopaikkojen tietojen päivitykset (muun muassa valaistustiedot)
  • tuulivoimaloiden esitystavan muutokset: voimaloiden voimakkaan lisääntymisen vuoksi kartoilla ei enää esitetä alle 100 metriä korkeita tuulivoimaloita
  • vuoden 2015 deklinaatioarvojen käyttöönotto
  • tiestön ja taajamien päivitys

Koko Suomi on jaettu seitsemään karttalehteen, ja lisäksi Etelä-Suomesta on valmistettu yksi iso, useamman lehden alueen kattava Southern Finland -ilmailukartta. Karttojen koot vaihtelevat, mutta ne ovat kaikki kaksipuolisia ja suoria karttalehtiä. Karttakeskus huolehtii ilmailukarttojen pohjatiedosta, kuten tiestöstä, vesistöistä ja taajamista, ja Finavia karttojen julkaisijana vastaa ilmailutiedon tuottamisesta. Karttojen mittakaava on 1:500 000. Uudet kartat ovat juuri ilmestyneet myyntiin. Ilmatila astuu voimaan 14.11.2013, jonka jälkeen vanhoilla tiedoilla varustetun kartan käyttö on kielletty. Painettujen karttojen lisäksi Karttakeskuksen verkkokaupasta voi ostaa ilmailukartat vedenkestävälle muoville tulostettuna. Myös uusitut sähköiset kartat (Air Navigation Pro) tulevat pian saataville sovellusten kautta.

Uudistuvat kartat:
HELSINKI WEST (2103D), ISBN 978-952-266-198-2
HELSINKI EAST (2103C), ISBN 978-952-266-197-5
SOUTHERN FINLAND (2103CD), ISBN 978-952-266-203-3
VAASA (2103A), ISBN 978-952-266-204-0
KUOPIO (2103B), ISBN 978-952-266-200-2
OULU (2091D), ISBN 978-952-266-201-9
ROVANIEMI (2091A) ISBN 978-952-266-202-6
IVALO (2052C) ISBN 978-952-266-199-9

Lisätietoa tuotteista:
Aino Wuolijoki, tuotepäällikkö, Karttakeskus Oy, p. 050 564 7684
Sähköposti: aino.wuolijoki@karttakeskus.fi
www.karttakauppa.fi

Kristiina Wilska, suunnittelupäällikkö, Finavia Oyj, p. 020 708 4364
Sähköposti: ais@finavia.fi

Arvostelukappaleet:
Johanna Duarte, markkinointiassistentti, p. 0205 777 416
sähköposti: johanna.duarte@karttakeskus.fi

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 11,9 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija.

Lisätietoja: www.karttakeskus.fi.