• Cocomms Oy/

Suomen Mentorit ry ja suuret suomalaiset yritykset tarjoavat työpaikkoja ja mentoreita koulutetuille nuorille

Suomen Mentorit ry käynnistää tänään yhdessä suurten suomalaisten yritysten kanssa Tehdään töitä -kampanjan. Siinä yritykset tarjoavat korkeakouluista valmistuneille nuorille ensimmäisen oman alan työkokemuksen, kuuden kuukauden mittaisen palkallisen harjoittelun.

Tämän syksyn kampanja on jatkoa keväällä lanseeratulle pilotille, jossa jo 60 nuorta sai ensimmäisen koulutusta vastaavan työjakson. Työpaikkoja tarjoamassa ovat nyt seuraavat yritykset: Nokia, Wärtsilä, Metso, SRV, KPMG, Stora Enso, Uponor, Kemira, Nokian Renkaat, Accenture, OP, Kesko ja Barona.

”Meidän tärkein tehtävämme on ylläpitää toivoa, tukea nuorta työnhakutilanteessa. Tutkimusten mukaan jo muutaman kuukauden tulokseton työnhaku lannistaa. Siksi tukea tarvitaan”, kertoo Suomen Mentorit ry:n puheenjohtaja ja perustajajäsen Raija Kemiläinen.

Korkeakoulutettujen nuorten työttömyys on kasvanut hälyttävästi. Vuoden 2011 lopussa vastavalmistuneita korkeakoulutettuja nuoria oli työttömänä 2700, vuotta myöhemmin lähes 700 enemmän. Vuoden 2013 tammikuussa vastavalmistuneita korkeakoulutettuja työttömiä oli 3800, ja vuoden 2015 alussa heitä oli jo noin 5000. (Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot.)

Suomen Mentorit ry on yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistyksen tavoite on tukea korkeakouluopintojen loppupuolella olevien ja vastavalmistuneiden nuorien pääsyä työelämään konkreettisin keinoin; tarjoamalla mentorointia ja ensimmäisiä koulutusta vastaavia työpaikkoja. Mentoroinnissa työelämän ansioituneet konkarit jakavat osaamistaan ja kokemustaan nuorille, joilta he puolestaan saavat tuoretta tietoa paitsi nuorista itsestään myös uudesta akateemisesta tutkimuksesta.

Suomen Mentorit ry:n iskulause kuuluu: Tuemme koulutettuja nuoria työelämään.

Marraskuun 2015 tilannekatsaus kertoo, että yhdistyksen kolmen toimintavuoden aikana mentorointipareja on ollut jo yli 330. Mentorointiin osallistuneista nuorista peräti 85 prosenttia on saanut työpaikan.

Uusi haku mentorointiin on käynnissä, ja trainee-kampanja alkaa tänään 25.11.2015 jatkuen 31.1.2016 asti.

Raija Kemiläinen, Suomen Mentorit ry:n puheenjohtaja raija.kemilainen@leaderpoint.fi, puh. +358 40 766 8667

Annika Räsänen, Suomen Mentorit ry:n projektipäällikkö, annika.rasanen@suomenmentorit.fi, puh. +358 50 379 0021

www.suomenmentorit.fi