Suomen Meripelastusseura luottaa Karttakeskuksen Loisto-navigointiohjelmistoon

Loisto-ohjelmistoa kehitetään yhteistyössä Suomen Meripelastusseuran kanssa vastaamaan vaativimmankin käyttäjän tarpeisiin.

Karttakeskus hankki vuoden 2011 alussa Uusi Loisto- ja Tasku Loisto -navigointiohjelmistot, jotka on suunniteltu Suomen oloihin sopiviksi ammattikäyttöön sekä avuksi kaikille ulkoilijoille, veneilijöille, kalastajille ja muuten luonnossa liikkuville.

Suomen Meripelastusseuran jäsenet suorittavat vaativia meri- ja järvipelastustehtäviä eri osissa maata. He ovat osallistuneet Loisto-ohjelmiston kehittämiseen jo yli kymmenen vuoden ajan, ja ohjelmisto on käytössä navigointiapuna seuran kaikissa katetuissa veneissä.

”Iso Loisto on valintamme sähköisen navigoinnin apuvälineeksi. Loiston ominaisuudet sopivat kehitysyhteistyön myötä meidän käyttöömme erinomaisesti. Esimerkiksi Loisto käyttää pohjana samoja aineistoja joista viralliset paperikartatkin tehdään, mikä tekee Loiston kartoista tavallista tarkempia. Lisäksi ohjelmiston käyttö on monipuolista neljän yhtäaikaisen karttanäkymän ansiosta”, sanoo tekninen päällikkö Lasse Kämäräinen Suomen Meripelastusseurasta.

Tällä hetkellä yhteistyössä kehitellään ns. nuottityökalua, jolla valmiiksi laadittuihin reitteihin pystytään helposti tuottamaan myös merenkulun perinteiset reittisuunnitelmat suuntineen, sivuutusetäisyyksineen ja muine merkintöineen. Ohjelmiston kehittämisyhteistyön toivotaan jatkuvan edelleen muun muassa etsintäkuvioiden laadintatyökalun jatkokehittämisellä, mikä auttaisi esimerkiksi palvelemaan pelastusyksiköiden toimintaa etsintätehtävissä paremmin.

Iso Loisto on positiivista palautetta keränneiden Uusi Loisto –kuluttajatuotteiden ammattilaiskäyttöön suunniteltu isoveli. Niin Erä-lehden kuin Vene-lehdenkin vertailuissa tuotteiden ominaisuuksia kehuttiin erinomaisiksi. Tasku Loisto II –tuotteet taas tarjoavat käyttäjälleen joustavuutta; niitä voi PC:n lisäksi käyttää myös erilaisilla mobiililaitteilla.

Janne Kostamo, kuluttaja- ja jakelukanavamyynnin johtaja, Karttakeskus, puh. 0205 777 7506, janne.kostamo@karttakeskus.fi
Lasse Kämäräinen, tekninen päällikkö, Suomen Meripelastusseura, puh. 020 741 6033, lasse.kamarainen@meripelastus.fi

Karttakeskus Oy
Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli runsaat 11,5 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja, digitaalisia navigointi- ja karttapalveluja sekä ulkoistuspalveluja. Lisätietoja: www.karttakeskus.fi.