• Cocomms Oy/

Suorituskykyä ja skaalautuvuutta järeille sovelluksille Fujitsun uudesta kehikkopalvelimesta

Laitekehikko mahtuu pieneen tilaan ja pienentää sähkölaskua

Fujitsu laajentaa pilvipalvelujen alustaksi suunniteltujen palvelintensa valikoimaa. Uudessa kahden suorittimen kehikkopalvelimessa voidaan käyttää ratkaisuja, jotka vaativat paljon muistia. PRIMERGY CX122 S1 on uusi kehikkopalvelin PRIMERGY CX1000 -laitekehikkoon, joka on kehitetty erityisesti pilvipalveluihin, suurteholaskentaan ja suuriin palvelinfarmiratkaisuihin.

”Palvelutaloissa ja tietotekniikkaa paljon käyttävissä yrityksissä palvelinten määrä nousee helposti hyvin suureksi, jolloin laitteiden ja konesalin jäähdytyksen sähkönkulutus sekä tilantarve voivat muodostua ongelmiksi. Tällöin tarvitaan vähäiseen virrankulutukseen ja jäähdytykseen perustuvia ratkaisuja, jotka vievät vähän tilaa ja skaalautuvat yrityksen tarpeiden mukaan”, Fujitsun tuotepäällikkö Jukka Vehviläinen sanoo.

PRIMERGY CX1000 on suunniteltu siten, että neliömetriin mahtuu mahdollisimman paljon tietojenkäsittelytehoa alhaisimpaan mahdolliseen hintaan. Yhdessä laitekehikossa on 38 kehikkopalvelinta. Virrankulutus ja jäähdytyksen tarve pienenevät vähintään 20 prosenttia verrattuna perinteisiin 1U:n kehikkoasennettaviin palvelimiin. Tämä pienentää myös laitteiden hiilijalanjälkeä.

PRIMERGY CX100 -laitekehikon täysin uudenlaisen jäähdytysarkkitehtuurin ansiosta palvelimista aiheutuva lämpö poistetaan kehikon yläpuolelta kahden suuren lämpöohjatun tuulettimen avulla eikä kehikon takaa, kuten perinteisissä laitekehikkoratkaisuissa. Jäähdytysarkkitehtuurin ansiosta laitekehikoiden taakse ei tarvitse varata tilaa lämmönpoistoa varten kehikoiden välille, joten laitekehikot voidaan yhdistää toisiinsa. Tilan säästö voi olla jopa 40 prosenttia.

PRIMERGY CX122 S1 -kehikkopalvelin perustuu perinteiseen kehikkopalvelinteknologiaan. Erittäin suurta skaalautuvuutta vaativissa sovelluksissa ja täysin virtualisoiduissa ympäristöissä vikaantuneen palvelimen palvelut voidaan siirtää ohjelmallisesti toiseen palvelimeen ja käynnistää uudelleen (niin kutsutut palvelinfarmit). Näin palvelimiin ei tarvita kustannuksia nostavia käytön aikana vaihdettavia, kahdennettuja komponentteja..

Kun palvelut ovat käynnistyneet uudessa palvelimessa, vikaantunut palvelin voidaan irrottaa kehikosta ja vaihtaa uuteen palvelimeen helposti.

Uudessa suorituskykyisessä PRIMERGY CX122 S1 -kehikkopalvelimessa käytetään Intelin Xeon 5500- ja 5600 -suorittimia. 18 DIMM-moduulin kapasiteetti tukee jopa 144 gigatavun muistia. Lisäksi palvelinkehikossa on yksi PCIe-x16 -laajennuspaikka, johon on saatavissa suorituskykyisiä verkkokortteja, kuten kahden portin 10 Gbps:n Ethernet, neljän portin 1 Gbps:n Ethernet, kahden portin Converged Network Adapter tai Infinibandin HCA 2 x 40 Gbps:n kortti. PRIMERGY CX122 S1 -palvelinfarmi sopii erinomaisesti nopeita yhteyksiä vaativaan käyttöön esimerkiksi suurta laskentatehoa vaativissa järjestelmäratkaisuissa.

Fujitsu Technology Solutions
Tuotepäällikkö Jukka Vehviläinen
puh. 050 322 6916, sähköposti: jukka.vehvilainen@ts.fujitsu.com

Fujitsun kuvapankki on toimitusten käytettävissä osoitteessa

Kuvia PRIMERGY CX1000:sta:
http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/search.php?search=!collection4&bc_from=themes, valitse vasemmalta product pictures ja anna hakusanaksi CX1000

Lisätietoja PRIMERGY CX1000:sta, PRIMERGY CX122 S2:sta ja PRIMERGY CX120 S1:stä:

Fujitsusta

Fujitsu on maailman kolmanneksi suurin it-palvelutoimittaja, joka työllistää 170 000 palvelu- ja järjestelmäosaajaa 70 maassa. Fujitsun ict-ratkaisut, tietojenkäsittely- ja viestintätuotteet sekä maailmanlaajuinen järjestelmä- ja palveluasiantuntijoiden joukko edustavat kehityksen kärkeä ja auttavat asiakkaita menestymään. Vuonna 1935 perustetun yhtiön pääkonttori on Tokiossa. Maaliskuussa 2010 päättyneellä tilikaudella konsernin liikevaihto oli 35,4 miljardia euroa. Noin kaksi kolmasosaa liikevaihdosta tulee Japanista, ja vajaat 15 prosenttia Euroopasta.

Suomessa Fujitsu on maan johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja, joka työllistää 2 800 ihmistä. Yrityksen tavoitteena on helpottaa yritysten ja yhteisöjen toimintaa edistyksellisten ict-toimintamallien ja teknologioiden avulla. Fujitsun Patja- ja Sohva-palvelut huolehtivat asiakkaiden tieto- ja viestintätekniikasta sekä sovellusten tukipalveluista, toiminnasta ja kehittämisestä. Teknologiatuotteiden valikoima kattaa tietokoneiden koko kirjon kannettavista päätelaitteista aina konesaliratkaisuihin saakka.

Lisää tietoa: www.fujitsu.com, www.fujitsu.com/fi, www.net-lehti.com

Avainsanat: