Suosituille automalleille viimeisen kerran 5 Euro NCAP -tähteä?

Tänään julkistettavissa uusimmissa Euro NCAPin törmäystesteissä on mukana 12 autoa, joiden joukossa on monta Euroopan suosituimpaa automallia. Kahdeksan näistä sai aikuismatkustajien suojassa täydet viisi tähteä. Tämä oli viimeinen kerta, kun Euro NCAP käytti nykyistä arvostelutapaa. Seuraavan kerran tähtiä myönnetään uusien kriteerien kera helmikuussa 2009.

Menestyjät olivat Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Peugeot 308 CC, Volkswagen Golf, Renault Mégane, Honda Accord, Opel Insignia ja Volvo XC60. Tulokset lapsimatkustajien tai jalankulkijoiden suojan kohdalla vaihtelivat valitettavasti jonkin verran.

Suomeen pian saapuva Dacia Sandero testattiin kahdesti. Julkaistut tulokset ovat ilman sivuturvatyynyjä olleesta versiosta, koska lisäturvallisuus tulee joissakin maissa vasta lisähintaan. Perusmalli sai aikuismatkustajan suojasta kolme tähteä. Sivuturvatyynyt olisivat nostaneet tuloksen neljään tähteen. Euro NCAP pitää valitettavana, ettei parempi turvavarustelu ole aina vakiovaruste. Sen merkitys matkustajien turvallisuuden lisäämiseksi on selvä.

Testeissä oli mukana myös Ford Ranger avolava. Se sai aikuismatkustajien suojasta kaksi tähteä. Tämä osoittaa selvästi sen, miten autonvalmistajat eivät kiinnitä riittävästi huomiota tämän tyyppisten autojen turvallisuuteen.

Autokohtaiset testitulokset ja lisätiedot löytyvät Autoliiton internetsivuilta osoitteesta www.autoliitto.fi/euroncap. Sivuilta löytyy suomeksi kaikkiaan noin 300 auton testitulokset.

** Alla olevat tulokset myös liitteenä taulukossa **

Tulokset: Aikuismatkustajan suoja - Lapsimatkustajan suoja - Jalankulkijasuoja suoja

Pikkuautot
Alfa Romeo MiTo: 5 tähteä - 3 tähteä - 2 tähteä