Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj: johdon osavuotinen selvitys ajalta 1.1.–28.4.2008

Katsauskaudella Talvivaara-konsernin toiminta keskittyi Talvivaaran nikkelikaivoksen rakentamiseen, joka eteni suunnitellulla tavalla sekä projektin aikataulun että investointien osalta. Kauden 1.1.–31.3.2008 aikana konsernin investoinnit Sotkamon kaivokseen olivat 62 miljoonaa euroa. Investointeja oli 31.3.2008 mennessä tehty yhteensä 187 miljoonaa euroa.

Katsauskauden merkittäviä tapahtumia:

<b>Liittyminen kantaverkkoon</b>

Vuolijoen sähköasemalta Talvivaaran kaivokselle rakennettu 110 kV voimalinja liitettiin valtakunnan kantaverkkoon 18.1.2008. Voimalinja on pituudeltaan 43 km, ja se otettiin käyttöön ennakoitua aiemmin. Talvivaara Projekti Oy on tehnyt valtakunnallisen kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n kanssa kantaverkkosopimuksen vuosille 2008–2011.

<b>Vaasan hallinto-oikeuden päätös ympäristöluvasta ja aloitusluvasta</b>

Vaasan hallinto-oikeus antoi 15.2.2008 päätöksen ympäristöluvasta ja aloitusluvasta tehdyistä valituksista. Hallinto-oikeuden antamalla päätöksellä hylättiin valitukset siltä osin kuin niissä on vaadittu luvan kumoamista ja hakemuksen hylkäämistä sekä toiminnan- ja töidenaloittamisluvan mukaisten töiden keskeyttämistä. Lupaviranomaisen myöntämät korvaukset ja hyvityspäätökset pysyivät muuttumattomina. Joitakin tarkennuksia tehtiin yhteensä neljään lupaehtoon. Näillä tarkennuksilla ei arvioida olevan olennaista merkitystä kaivoksen toimintaan tai kustannusrakenteeseen.

Päätöstä seurasi 30 päivän valitusaika Korkeimpaan hallinto-oikeuteen jätettäville valituksille. Valitusajan päättymiseen mennessä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen toimitettiin neljä valitusta ympäristöluvasta ja aloitusluvasta. Talvivaara ei oleta lupaehtojen oleellisesti muuttuvan Korkeimmassa hallinto-oikeudessa, jonka odotetaan antavan päätöksensä ympäristö- ja aloitusluvasta tulevien kuukausien aikana. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen ympäristölupa on lainvoimainen.

<b>Varsinainen yhtiökokous 14.3.2008</b>

Talvivaaran Kaivososakeyhtiön varsinainen yhtiökokous pidettiin 14.3.2008 Sotkamossa. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.–31.12.2007 sekä myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että osinkoa ei makseta vuodelta 2007.

Yhtiökokous hyväksyi yhtiön hallituksen ehdotuksen muuttaa yhtiömuoto yksityisestä osakeyhtiöstä julkiseksi osakeyhtiöksi. Yhtiön uudeksi toiminimeksi päätettiin ottaa Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 11.495.000 osakkeen liikkeellelaskemisesta maksullisella osakeannilla ja/tai antamalla osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia (mukaan lukien optio-oikeudet) yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutus on voimassa 13. maaliskuuta 2013 saakka. Mikäli hallitus käyttää valtuutustaan täysimääräisesti, yhtiön osakkeiden lukumäärä nousee 222.896.178:sta 234.391.178:aan osakkeeseen.

<b>Malmin räjäytysten aloitus</b>

Talvivaara Projekti Oy käynnisti 1.4.2008 malmin räjäytykset Sotkamon kaivoksella, joten malmin talteenotto on alkanut projektiaikataulun mukaisesti.

<b>Kaivosratahanke ja rautatiekuljetukset</b>

Talvivaara Infrastructure Oy teki 31.1.2008 sopimuksen Oy VR-Rata Ab:n kanssa noin 25 kilometrin mittaisen Talvivaaran kaivosradan rakentamisesta ja kunnossapidosta. Rata on tarkoitus ottaa käyttöön elokuussa 2009.

Talvivaara Infrastructure Oy teki 11.3.2008 sopimuksen Ratahallintokeskuksen kanssa kaivosradan lunastamisesta osaksi valtion rataverkkoa. Radan valmistuttua sekä kaivostoiminnan ja kaupallisen liikenteen alettua Talvivaara Infrastructure Oy vastaa radan kunnossapidosta noin kahden vuoden ajan. Tämän jälkeen Ratahallintokeskus lunastaa radan.

Talvivaara Projekti Oy ja VR-Yhtymä solmivat 29.2.2008 monivuotisen puite- ja kumppanuussopimuksen Talvivaaran kaivoksen rautatiekuljetuksista. VR Cargo vastaa rautateitse tapahtuvista raaka-ainekuljetuksista kaivokselle ja valmiin metallisulfidin kuljetuksista kaivokselta. Kaivoksen ollessa täydessä tuotannossa sen vaatimien kuljetusten arvioidaan nousevan noin 1,5 miljoonaan tonniin vuodessa.

<b>Henkilöstö ja työturvallisuus</b>

Konsernin henkilöstön lukumäärä oli katsauskauden alussa 64 ja kauden lopussa 146. Henkilömäärän voimakas kasvu johtui pääosin useiden Talvivaaran tuotantoprosesseihin suunniteltujen ammattikurssien päättymisestä alkuvuoden aikana ja kurssit hyväksyttävästi suorittaneiden henkilöiden palkkaamisesta Talvivaaran työntekijöiksi. Talvivaaran työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 1.200 henkilöä.

Alkuvuoden 2008 aikana työmaalla tapahtui kuusi työtapaturmaa, joista yksikään ei ole ollut vakava. Työmaan turvallisuusasiat ovat yhtiön erityisen huomion kohteena.

<b>Tulevaisuuden näkymät</b>

Talvivaaran kaivosprojekti on edennyt katsauskauden aikana suunnitelmien mukaisesti, ja yhtiö pitää realistisina projektin seuraavia päätavoitteita, murskauksen ja biokasaliuotuksen aloittamista heinäkuussa sekä metallisulfidituotannon aloittamista lokakuussa.

Tässä tiedotteessa annetut tiedot ovat tilintarkastamattomia.