• Cocomms Oy/

Talvivaaran Kaivososakeyhtiölle Euromoneyn Project Finance Magazine -lehden palkinto vuoden eurooppalaisesta kaivosalan rahoitusjärjestelystä

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö on saanut Project Finance Magazine -lehdeltä European Mining Deal of the Year for 2007 -palkinnon. Talvivaara nousi voittajaksi yli 200 muun rahoitusjärjestelyn joukosta. Palkinnon perusteina olivat kaivosprojektin innovatiivinen luonne sekä tiukka aikataulussa pysyminen rahoituksen hankinnassa. Project Finance Magazinen palkinnot jaettiin eilisiltana.

Talvivaara onnistui viemään läpi samanaikaisesti 320 miljoonan dollarin projektilainasopimuksen tekemisen sekä menestyksekkään listautumisen Lontoon pörssin päälistalle. Listautumisannin tuotot olivat 302 miljoonaa euroa. Kaupankäynti Talvivaaran osakkeilla alkoi Lontoon päälistalla 1.6.2007. Varat listautumisannista ja projektilainasopimuksesta varmistivat Talvivaara-hankkeen täyden rahoituksen.

Hanke etenee aikataulun ja budjetin mukaisesti. Talvivaara arvioi tuotannon alkavan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

”Olemme erittäin iloisia saamastamme palkinnosta. Vuosi 2007 oli maailman rahoitusmarkkinoilla vaikea, mutta Talvivaara-projektin onnistuneen rahoituksen ansiosta olemme nyt hyvissä asemissa saavuttaaksemme tavoitteemme: nikkelituotannon aloittamisen vuoden viimeisellä neljänneksellä. Haluankin kiittää Talvivaaran asialleen omistautunutta rahoitustiimiä, jota johti Saila Miettinen-Lähde, projektilainasopimuksen pääjärjestäjiä Société Généralea, HVB:tä ja Nordeaa Bank sekä investointipankkineuvonantajaa JPMorgan Cazenovea”, Talvivaaran toimitusjohtaja Pekka Perä sanoo.