• Cocomms Oy/

Teknologian kysyntä uhmaa talouden alamäkeä – kodin elektroniikasta tulossa uusi statussymboli

Deloitte ennustaa kulutuselektroniikan kysynnän lisääntyvän entisestään vuonna 2012. Tablettimarkkinoiden räjähdysmäinen kasvu jatkuu, kun kotitalouksiin hankitaan useita uusia tabletteja jo olemassa olevien lisäksi. Lisäksi alle 80 euron älypuhelinten myynti saavuttanee puolen miljardin kappaleen rajan.

Tiedot käyvät ilmi Deloitten kansainvälisestä, vuosittain julkaistavasta teknologia-, media- ja telekommunikaatioalaa luotaavasta TMT Predictions 2012 -selvityksestä.

Deloitte ennustaa erityisesti tableteille ja älypuhelimille ennätysmyyntiä – myös Suomessa.

”Myynnin volyymin kasvusta huolimatta teknologiamarkkinoiden kokonaisarvo pysyy ennallaan, koska globaali kysyntä on kovinta juuri alhaisen hintaluokan tuotteissa. Kuluttajille tärkeintä on hyvä hinta-laatusuhde”, Suomen Deloitten toimitusjohtaja Teppo Rantanen kertoo.

Teknologian hinta on romahtanut viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana, ja tablettien ja televisioiden hintakehitys on edullinen suhteessa esimerkiksi autoihin, ulkomaanmatkoihin tai urheilutapahtumiin. Siinä missä auton tai asunnon osto merkitsi ennen perheen siirtymäriittiä varallisuusluokasta toiseen, tiukemman talouden kuluttajat saattavat sijoittaa tulevaisuudessa rahansa kulutuselektroniikkaan – jopa lomamatkojen kustannuksella.

Tablettien leviäminen markkinoille historian nopeinta

Viime vuonna Deloitte ennusti tablettien ja älypuhelinten läpimurtoa vuodelle 2011. Räjähtävän kehityksen ennakoidaan jatkuvan tänäkin vuonna. Nykyisen arvion mukaan noin 5 miljoonaa tablettia, yhteenlasketulta myynniltään lähes 1,6 miljardia euroa, myydään vuonna 2012 ihmisille, jotka omistavat sellaisen jo ennestään.

Tablettien nopeaa leviämistä kuvastaa se, että kotitalouksilta meni useampi vuosikymmen ennen kuin niihin hankittiin useampi auto, puhelin, radio tai televisio. Tietokone- ja matkapuhelinmarkkinat yltivät vuosikymmenessä samaan laajuuteen kuin mihin tablettien ennustetaan pääsevän kahdessa vuodessa.

”Kansainvälinen trendi näkyy myös Suomessa, sillä tabletit ja älypuhelimet olivat meillä joulun suosituimpia lahjoja.  Pelkästään tablettien myynti lisääntyi loppuvuodesta useilla sadoilla prosenteilla”, huomauttaa Suomen Deloitten TMT-toimialajohtaja Jukka-Petteri Suortti.

Edulliset älypuhelimet menestyvät

Deloitten arvion mukaan yli puoli miljardia edullisen hintaluokan – alle 80 euron – älypuhelinta on käytössä maailmanlaajuisesti vuoden 2012 loppuun mennessä. Peruspuhelimia, joissa on tietokoneen kaltaisia ominaisuuksia, kysytään entistä enemmän jatkossa. Vastaavaa kasvua odotetaan netbookeille eli alhaisen hinnan ja tehon kannettaville tietokoneille. Näitä hankitaan, kun kuluttajat ostavat uusia koneita vanhojen tilalle, mutta eivät koe tarvitsevansa kalliimpien laitteiden tehoja ja tai ominaisuuksia.

Edullisemmat älypuhelimet tulevat menestymään, koska niille on kysyntää niin kehittyvillä kuin kypsemmilläkin markkinoilla. Länsimaissa niitä hankitaan nuorison ensimmäiseksi älypuhelimeksi.

”Koska hinnat halutaan pitää alhaisina, tuotantoketjulle tulee paineita leikata komponenttien hintaa. Halvat älypuhelimet ovat haaste myös sovelluskehittäjille, koska näiden puhelinten käyttäjät eivät halua todennäköisesti juuri maksaa latauksistaan”, toteaa Suortti.

Sovellusten määrä saavutti miljoonan rajapyykin joulukuussa 2011, ja määrän odotetaan tuplaantuvan tämän vuoden loppuun mennessä. Moni sovellus jää kuitenkin ilman laajempaa huomiota – vain viidennes ylittää tuhannen latauksen rajan. Kun tablettien ja älypuhelinten valikoima laajenee entisestään, yhdestä sovelluksesta saatetaan tarvita jopa 360 versiota globaalien tavoitemarkkinoiden kattamiseksi.

Deloitten kansainvälinen vuosittainen tutkimus toteutettiin nyt jo 11. kertaa.

Teppo Rantanen

Jukka-Petteri Suortti
TMT-toimialajohtaja

etunimi.sukunimi(at)deloitte.fi

TMT Predictions on Deloitten globaali vuosittainen tutkimus, joka luotaa teknologia-, media- ja telekommunikaatioalan kehitystrendejä ja tulevaisuudennäkymiä. Se toteutettiin loppuvuodesta 2011 jo yhdettätoista kertaa. Tutkimus pohjautuu Deloitten toimialalla työskentelevien asiantuntijoiden sekä toimiala-analyytikkojen näkemyksiin, alan johtavien yritysten ylimmän johdon haastatteluihin sekä muuhun aineistoon. Tutkimukseen osallistui tuhansia alan vaikuttajia eri puolilta maailmaa.

Deloitte on maailman johtavia asiantuntijapalveluorganisaatioita. Palveluksessamme on noin 182 000 asiantuntijaa yli 150 maassa. Tarjoamme asiakkaillemme tilintarkastukseen, verotukseen, konsultointiin ja yritysjärjestelyihin liittyviä palveluita. Asiakkainamme on yli puolet maailman suurimmista yrityksistä sekä lukuisa määrä kansallisia yrityksiä, julkisia organisaatioita ja kansainvälisiä kasvuyrityksiä. Suomessa palveluksessamme on yli 400 asiantuntijaa, jotka toimivat 7 aluetoimistossa ympäri Suomen. www.deloitte.fi

Avainsanat: