Tiedä auton renkaidesi parasta ennen päiväys

Kesärenkaiden oikea uusimisaika on nyt syksyllä, kun odotettavissa on kesäkelejä huonompia ajo-olosuhteita. Renkaita ostettaessa on syytä varmistaa niiden valmistusvuosi, joka määrittelee renkaiden ns. ”parasta ennen päiväyksen”, Autoliiton Turvapalvelut-yksikön päällikkö Jonne Luomala muistuttaa.

Pelkkä kulutuspinnan syvyys ei takaa riittävää pitoa. Renkaiden kumi säilyttää parhaat ominaisuutensa maksimissaan kaksi vuotta, minkä takia niiden valmistusajankohdalla on merkitystä. Renkaiden valmistusvuosi ja -kuukausi selviävät renkaiden kyljessä olevasta merkinnästä. ”Eräs jäsenemme kertoi ostaneensa uudet renkaat autoonsa. Rengaspaineita tarkistaessaan hän huomasi renkaan kyljessä olevasta merkinnästä, että ne oli valmistettu lokakuussa 2003. Uutena myydyt renkaat olivatkin siis kuusi vuotta vanhat”, Luomala kertoo. Autoliitto ohjeistaa ostamaan tuoreet ja laadukkaat renkaat rengasketjujen liikkeistä, jotta auto saisi alleen turvalliset renkaat.