• Cocomms Oy/

Tuore väitöstutkimus vahvistaa ruisleivän ja hapatetun täysjyvävehnäleivän myönteiset terveysvaikutukset

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan ruisleivällä ja hapattamalla valmistetulla täysjyvävehnäleivällä on myönteisiä vaikutuksia verensokeri- ja insuliinivasteisiin aterian jälkeen. Ruisleivän ja hapatetun täysjyvävehnäleivän syömisen jälkeen verensokeri- ja insuliinivaste olivat valkoisen vehnäleivän syömiseen verrattuna alhaisempia, sekä terveillä tutkittavilla että niillä, joilla oli metabolinen oireyhtymä.

Terveystieteiden maisteri Jenni Lapin kliinisen ravitsemustieteen alaan kuuluva väitöstutkimus tarkastettiin Itä-Suomen yliopistossa perjantaina 9.5.2014.

Täysjyväviljatuotteiden käytön on useissa väestötutkimuksissa havaittu vähentävän tyypin 2 diabeteksen riskiä. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa siitä, että rukiista tai täysjyvävehnästä hapattamalla leivottu leipä on sokeriaineenvaihdunnan kannalta valkoista vehnäleipää parempi valinta. Koska hapatettua täysjyvävehnäleipää ei ole Suomessa kovin hyvin saatavilla, ruisleipä on helppo ja kätevä valinta. Se on myös erinomainen viljakuidun lähde.

Täysjyväviljan merkitys korostuu myös uusituissa ravitsemussuosituksissa, joiden mukaan hiilihydraatit tulisi saada pääosin kuitupitoisista ruoka-aineista, kuten täysjyväviljasta. ”Valitse puolet viljatuotteista täysjyväisinä” on hyvä nyrkkisääntö.

”Väitöstutkimuksen tulokset tukevat pyrkimyksiämme lisätä runsaskuituisten täysjyväviljatuotteiden määrää valikoimassamme. Vuonna 2013 yli 40 % Suomessa myydyistä tuoreleipätuotteistamme oli täysjyväleipiä, eli niissä on vähintään 50 % täysjyvää viljaraaka-aineesta. Monet vaaleista sekaleivistämme on valmistettu hapattamalla, muun muassa VAASAN Jälkiuunikauraleipä, VAASAN Moniviljaviipaleet ja VAASAN Kaurapalat, jotka kaikki ovat lisäksi runsaskuituisia", sanoo VAASANin tutkimuspäällikkö Marika Lyly.

Tähän asti on ollut epäselvää, miten tai millä mekanismilla täysjyväviljatuotteet vähentävät diabeteksen riskiä. Lappi pyrki tutkimuksessaan selvittämään suoliston kautta mahdollisesti välittyviä vaikutuksia sokeriaineenvaihduntaan. Tutkimukseen sisältyi ateriakokeita ja interventioita vuosina 2007–2012. Tutkimukseen osallistui useita pohjoissavolaisia vapaaehtoisia miehiä ja naisia. Suurin osa tutkimuksessa käytetyistä leivistä oli kokeellisia, tutkimusta varten valmistettuja.

Osa väitöskirjan julkaisuista on syntynyt FIBREFECTS-projektissa, johon VAASAN on osallistunut. Vuonna 2012 päättyneessä hankkeessa tutkittiin viljakuidun muokkauksen vaikutusta suolistovälitteisiin terveysvaikutuksiin.

Marika Lyly

tutkimuspäällikkö, VAASAN Oy

marika.lyly@vaasan.com

VAASAN-konserni on kansainvälinen leivonnan edelläkävijä ja johtava elintarvikealan toimija kotimarkkina-alueellaan Pohjoismaissa ja Baltiassa. VAASAN on myös maailman suurin hapankorppujen ja toiseksi suurin näkkileivän valmistaja. Tuotevalikoimamme koostuu tuoreista leivistä, kahvileivistä, leivonnaispakasteista, hapankorpuista ja näkkileivistä. Meille on sydämen asia olla päivittäisten nautintojen ja terveellisyyden ykkösvalinta.
www.vaasan.com

Avainsanat: