Tyylin ja itsevarmuuden liitto: BMW M6 Gran Coupé

Moottorin tehot, alustan rakenne, aerodynaamiset ominaisuudet ja painojakauma tukevat BMW M6 Gran Coupén urheilullisuutta.

BMW M6 Gran Coupéssa on valjastettu 6-sarjan Gran Coupén potentiaali äärimmäiseen urheilullisuuteen. V8-moottori kätkee sisälleen 560 hevosvoimaa. Moottori on varustettu myös M TwinPower -turbolla. Tehot siivittävät auton nollasta sataan 4,2 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. EU-yhdistetty kulutus on 9,9 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 232 grammaa kilometrillä.

Väkevä 680 Nm:n vääntö saadaan käyttöön laajalla 1 500–5 750 rpm:n kierrosalueella. Tehopiikki sijoittuu 6 000–7 000 kierroksen väliin, ja moottorin kierrokset kipuavat korkeimmillaan aina 7 200 kierrokseen minuutissa.

Voimansiirrosta vastaa M-kaksoiskytkimellä ja Drivelogic-järjestelmällä varustettu 7-vaihteinen vaihteisto. Vaihteiston elektroninen ohjausyksikkö varmistaa pidon kannalta parhaan vaihteen jokaiseen tilanteeseen. Lisäksi kuljettaja voi kytkeä päälle niin kaikki tehot hyödyntävän kiihdytyksen kuin hitaan ajon avustimen.

Säätyvä M-tasauspyörästö parantaa ajo-ominaisuuksia esimerkiksi tiukoissa mutkissa ja liukkaalla kelillä jakamalla voimaa vetävien pyörien välillä nopeasti ja tarkasti. Myös alusta on säädetty pitämään auton tehot kurissa äärimmäisissäkin tilanteissa. Autossa on M-versio sähköisestä Dynamic Damper Control -iskunvaimennuksesta ja hydraulisesti säätyvä ohjaus M Servotronicilla.

Red dot -muotoilupalkinnolla huomioitu muotoilu ilmentää tuomariston mukaan poikkeuksellista esteettisen ja atleettisen vetovoiman harmoniaa. Suuret ilmanottoaukot ja vain M6 Gran Coupélle suunniteltu M-sarjan munuaismaski leimaavat keulan ilmettä. Huomattavan pitkä akseliväli, 20-tuumaiset M-vanteet, aerodynaamisesti muotoillut taustapeilit ja loivasti laskeva katto vahvistavat dynaamista vaikutelmaa sivulta katsottuna. Takapuskurin kulmissa ovat BMW M -malleille tyypilliset tuplapakoputket.

Hiilikuidulla vahvistetusta muovista valmistettu luja ja kevyt katto parantaa osaltaan auton painojakaumaa. Katon keskellä kulkeva pitkittäinen syvennys toistuu myös sisäpuolella.

Sisätilat tarjoavat M-sarjan sport-istuimet kuljettajalle ja etumatkustajalle. Takana on hyvät tilat kahdelle, ja lyhyillä matkoilla voi istua myös takapenkin keskipaikalla. Takapenkin selkänojat saa kaadettua 40:60-suhteessa, mikä kasvattaa 460 litran tavaratilan1 265 litraan.

BMW M6 Gran Coupén hinta Suomessa on 222 686 €. Suomen lanseeraus tapahtuu muiden M6-mallien yhteydessä kesäkuussa.

Rekisteröitymällä BMW:n PressClub-palveluun saat tunnukset, joilla pääset BMW Groupin PressClubeihin eri puolilla maailmaa. Palvelusta löytyvät muun muassa BMW Groupin tuotteiden valokuvat sekä tarkemmat tekniset tiedot.

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217, henri.jantunen(at)bmw.fi, www.bmw.fi

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2012 oli 76,85 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,82 miljardia euroa. Vuoden 2012 lopussa yhtiöllä oli noin 105 876 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup