United Airlines tilaa Airbusilta 35 A350-1000-lentokonetta

United Airlines muuttaa jo tekemänsä tilauksen ja vaihtaa aiemmin tilatut 25 A350-900-lentokonetta A350-1000-malleiksi. Samalla lentoyhtiö tilaa kymmenen A350-1000-konetta lisää Airbusilta.

A350-1000 on uusi, edistyksellinen ja polttoainekulutukseltaan tehokas lentokone, jolla asiakkaamme ja työntekijämme lentävät mielellään. Se on merkittävä lisä kalustoomme ja auttaa meitä vastaamaan pitkien reittien markkinoiden tarpeisiin”, Unitedin pääjohtaja Jeff Smisek sanoo.

A350-1000 on A350 XWB -tuoteperheen suurin malli, johon mahtuu tyypillisesti 350 matkustajaa. Lentokoneen toimintamatka on 8 400 merimailia. United aikoo käyttää A350-koneita vilkkailla reiteillä, kuten suorilla lennoilla Yhdysvaltojen ja Aasian välillä.

”A350 XWB:n menestyksekkäästä ensilennosta on kulunut alle viikko, ja sen ja varsinkin suuren 1000-mallin kysyntä on lisääntynyt”, Airbusin pääjohtaja Fabrice Bregier toteaa.

A350 XWB on täysin uusi keskikokoinen lentokoneperhe pitkille reiteille. Siihen kuuluu kolme eri koneversiota, joihin mahtuu 270‒350 matkustajaa.

Uudet lentokoneet kuluttavat 25 prosenttia vähemmän polttoainetta verrattuna muihin vastaavan kokoluokan koneisiin. Polttoaineen kulutuksen pieneneminen vähentää vastaavasti myös hiilidioksidipäästöjä.

Ensimmäinen A350 XWB -kone aloitti lentotestausohjelmansa viime perjantaina. Aikataulun mukaan A350 XWB tulee liikenteeseen vuoden 2014 toisella puoliskolla.

Tähän mennessä Airbus on saanut 678 sitovaa tilausta lentokoneesta 34 asiakkaalta.

Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.

Avainsanat: