United tilaa 25 A350 XWB -lentokonetta Airbusilta

United Airlines on vahvistanut joulukuussa 2009 ilmoitetun aikeensa hankkia Airbusilta 25 A350 XWB -lentokonetta ja tehnyt koneista sitovan tilauksen. Toimitukset alkavat vuonna 2016 ja jatkuvat vuoden 2019 loppuun.

“Sijoitamme Unitedin tulevaisuuteen: saamme laajarunkokoneita, jotka auttavat meitä alentamaan käyttökustannuksiamme ja samalla tarjoamaan asiakkaillemme parhainta lentomukavuutta. A350 XWB:n avulla voimme myös vähentää polttoaineen kulutusta ja siten pienentää ympäristöjalanjälkeämme”, United Airlinesin pääjohtaja John Tague sanoo. “Tämä on viimeisin vaihe hyvin vahvassa, kaksi vuosikymmentä kestäneessä suhteessa. United Airlines sai ensimmäisen A320-koneensa marraskuussa 1993, ja aina siitä lähtien olemme tehneet menestyksekästä yhteistyötä selvitäksemme haastavistakin suhdanteista”, Airbusin toimitusjohtaja John Leahy sanoo. A350 XWB on uusi keskikokoisten laajarunkoneiden sarja. Uusinta aerodynamiikkaa ja teknologiaa yhdistävä lentokone käyttää 25 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin samankokoiset, nykyisin käytössä olevat lentokoneet. Rungosta 53 prosenttia on komposiittimateriaaleista, mikä keventää konetta ja näin maksimoi polttoainetehokkuuden. Uudessa matkustamossa on panostettu mukavuuteen: se on erittäin hiljainen ja matkustajille sekä käsimatkatavaroille on paljon tilaa. A350 XWB:stä on tehty nyt 530 tilausta. Ensimmäisen koneen kokoamisen arvioidaan alkavan vuonna 2011, ja ensimmäiset toimitukset on aikataulutettu vuodelle 2013.