Uudistunut Kia Sportage esitellään Geneven autonäyttelyssä

Suomalaisten cross-over-suosikki, uudistunut Kia Sportage esitellään Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäisen kerran Euroopassa on esillä sähköauto Soul EV, joka tulee vielä tänä vuonna tuotantoon. Kia esittelee myös lähitulevaisen hybriditekniikkaansa ja uuden 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston.

Kia Sportage – uudistuva suosikki

Kia Sportage on saavuttanut huiman suosion niin meillä kuin muuallakin. Sportage on Kian eniten myyty malli Euroopassa. Auto on ollut myyntimenestys myös Suomessa. Sportage on ollut segmenttinsä myydyimpiä malleja noin 1000 kappaleen vuosirekisteröintimäärillä.

Sportagen muotoilua on täydennetty uudistuksilla, jotka saavat auton näyttämään entistäkin sulavalinjaisemmalta. Auton ajo-ominaisuuksia on niin ikään parannettu, mikä tekee Sportagesta vielä aiempaa nautittavamman ajettavan.

Uuden Sportagen tunnistaa parhaiten hunajakennomaisesta etusäleiköstä ja LED-takavaloista. Tarjolle tulee myös uusia vanteita, jotka korostavat auton nuorekasta profiilia.

Sisällä Sportagen uudistukset näkyvät vieläkin selkeämmin. Auton mittaristo on uudistunut digitaalisella Supervision-mittaristolla (4,2” TFT LCD). Flex Steer -mukautettava ohjausvaste ja lämmitettävä ohjauspyörä tulevat Sportageen uusina varusteina.

Uudistunut Sportage on entistä hiljaisempi ajettavuudeltaan. Tämä on saatu aikaiseksi alustarakenteisiin tehtyjen parannusten ja äänieristyksen ansiosta. Myös sisätilojen materiaaleja on parannettu.

Uutta Sportagea on saatavana etu- ja nelivetoisina malliversioina. Nelivetomalleihin on tarjolla uusi 2,0 GDI -bensiinimoottori (122 kW). 2.0 CRDi -dieselmoottori on saatavana nelivedon kanssa sekä 100 kW:n että 137 kW:n tehoversioina. Etuvetomallit puolestaan liikkuvat 1,6 GDI -bensiinimoottorin (99 kW) ja 1,7 CRDi -dieselmoottorin (85 kW) voimin.

Suomessa Sportagen varustetasoja tulevat olemaan LX ja EX sekä uudet Business ja Business Premium, joista Business on saatavana myös etuvetoversioiden yhteyteen. Uudet business-varustetasot on suunniteltu erityisesti yritysautoilijoiden tarpeita ajatellen.

Uudistuneen Sportagen hinnat alkavat 24 990 eurosta.

Soul EV: Yhdellä latauksella jopa 200 km

Kia esittelee Genevessä ensimmäisen sarjatuotantoisen sähköautonsa. Uuden Soul EV:n toimintasäde on jopa 200 kilometriä. Täysin päästötön Soul EV vahvistaa entisestään Kian ympäristötietoista mallistoa.

Kian ja korealaisen SK Innovationin kolmivuotisen yhteishankkeen tuloksena syntyi edistyksellistä akkuteknologiaa Soul EV:n käyttöön. Litium-ioniakun kennojen energiatiheys on 200 Wh/kg. Se mahdollistaa jopa 200 kilometrin toimintasäteen yhdellä latauksella.

Auton voi ladata tavallisesta pistorasiasta. Akun pikalataus vie vain 33 minuuttia, jolloin 80 prosenttia sen kapasiteetista on käytössä. Jäähdyttimen säleikön takana on kaksi latauspistoketta: toinen standardilataukseen ja toinen pikalataukseen 50 kW:n pikalaturilla. Autoon on tarjolla kolmen valmistajan, Boschin, Levitonin tai AeroVironmentin latureita.

Etuvetoisen Soul EV:n voimanlähteenä on 109-hevosvoimainen sähkömoottori, joka tuottaa vääntöä 284 Nm. Auto kiihtyy nollasta sataan 12 sekunnissa ja sen huippunopeus on rajoitettu 145 kilometriin tunnissa.

Soul EV:n tuotanto alkaa tänä keväänä.

Uusi kevythybridi

Kian Euroopan tutkimuskeskus on kehittänyt täysin uudentyyppisen voimalinjan käytettäväksi kevythybrideissä. Voimanlähteenä on lyijy-hiili-akku, jolla on useita etuja litium-ioniakkuun verrattuna. Se ei tarvitse aktiivista jäähdytystä ja elinkaaren lopussa kierrättäminen on huomattavasti helpompaa. Erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin sopii sen tehokkaampi toiminta pakkasella.

Kevythybridiin kehitetty sähköinen ahdin tuottaa tilanteesta riippuen 15‒20 prosenttia lisätehoa ja vääntöä jo matalissa nopeuksissa ja pienillä kierroksilla. Voimalinja voidaan asentaa myös ilman ahdinta esimerkiksi pieniin malleihin.

Ennakkolaskelmien mukaan hiilidioksidipäästöt laskevat jopa 15 prosenttia sekä diesel- että bensiinimalleissa.

Kevythybridillä voi ajaa kaupunkiajossa ja tasakaasulla pelkällä sähköllä. Akku latautuu aina jarrutettaessa vauhdista riippumatta. Sammutusautomatiikka säästää virtaa ruuhkissa ja hihnavetoinen käynnistin käynnistää auton uudelleen lähes äänettömästi ja ilman tärinää.

Uusi kevythybridin voimalinja tulee saataville Kian diesel- ja bensiinimalleihin lähitulevaisuudessa.

7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto

Kia julkistaa ensimmäisen 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteistonsa (DCT). Se parantaa polttoainetehokkuutta ja kiihtyvyyttä entisestään.

Tavoitteena on 7 prosentin vähennys polttoaineenkulutuksessa ja 5 prosentin parannus kiihtyvyyteen nollasta sataan verrattuna nykyiseen kuusivaihteiseen DCT-vaihteistoon.

DCT-tekniikka yhdistää manuaali- ja automaattivaihteiston parhaat ominaisuudet ja tekee vaihteen vaihtamisesta erittäin sulavaa. Vaihteiston toiminta perustuu kahteen sähköisesti käytettävään kuivaan kytkimeen. Uuden DCT-vaihteiston entistäkin nopeampi vaihtotapahtuma minimoi tehohäviön vaihtamisen aikana.

7-vaihteinen DCT-vaihteisto korvaa nyt käytössä olevan 6-vaihteisen automaattivaihteiston vuodesta 2015 alkaen.

GT4 Stinger -konsepti ‒ kadulle ja radalle

Kian voimaa uhkuva konsepti GT4 Stinger saa Euroopan ensiesiintymisensä Genevessä.

2+2-paikkainen urheiluauto on suunniteltu antamaan unohtumaton ajonautinto niin kadulla kuin radallakin. Kia GT4 Stinger -konseptin painoa on pudotettu käyttämällä rakenteissa alumiinia ja hiilikuitua.

2-litraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista otetaan irti 315 hevosvoimaa, joka johdetaan kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kautta takapyörille. Kia käyttää samaa moottoria yli 400 hevosvoiman versiona Optima-kilpa-autoissaan.

”GT4 Stingerin suunnittelun tärkein lähtökohta on ajonautinto. Se vie aikaan, jolloin ajokokemusta ei vielä ollut peitetty kaiken teknisen kikkailun alle”, kertoo auton pääsuunnittelija Tom Kearns Kia Design Center Americasta.

Tällä hetkellä ei ole suunnitelmia auton ottamisesta tuotantoon, mutta Kia on perinteisesti tuonut markkinoille konseptiautoja selvästi muistuttavia malleja. GT4 Stinger antaa mahdollisuuden kurkistaa Kian kiehtovaan tulevaisuuteen.

Lisätietoja
Lauri Puintila, PR-päällikkö, Kia-maahantuonti, Lauri.Puintila (at) delta.fi, 040 584 4685

Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation on vuonna 1944 perustettu eteläkorealainen autonvalmistaja. Kia-autojen vuosittainen tuotanto on yli 2,7 miljoonaa ajoneuvoa. Kialla on yhdeksän valmistus- ja kokoonpanotehdasta viidessä eri maassa ja myyntiverkosto toimii noin 150 maassa. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 30,97 miljardia euroa. Kialla on maailmanlaajuisesti yli 47 000 työntekijää.

Kia oli vuonna 2013 Suomen kuudenneksi myydyin automerkki. Kian maahantuontiyhtiö Suomessa on Delta Motor Group.
www.kia.fi

KIA