Uusi kaksivaikutteinen hoito estää huuliherpeksen puhkeamisen

Noin joka neljäs suomalainen kärsii säännöllisesti huuliherpeksestä1. Vaivan tunnistaa rakkuloista, haavaumista ja kihelmöinnistä. Uusi lääke, yhdistelmävoide Xerclear on ensimmäinen ja ainoa lääke, joka voi estää huuliherpeksen puhkeamisen kokonaan ja lyhentää hoitoaikaa niillä potilailla, joilla hoidosta huolimatta esiintyy haavaumia.

- Huuliherpes voi olla vaikea erityisesti niille, jotka kärsivät siitä usein. Vaivaa hoidetaan lääkkeillä, jotka lyhentävät hoitoaikaa, mutta niiden ei ole voitu osoittaa estävän huuliherpeksen puhkeamista. Xerclear on tervetullut hoitovaihtoehto kaikille huuliherpeksestä kärsiville. Suurin hyöty potilaalle on tietenkin haavaumien välttäminen, kertoo Uppsalan yliopiston ihotautiklinikan ylilääkäri Anders Strand. Huuliherpeksen aiheuttaa herpesvirus ja tulehdusreaktio, jolla keho reagoi herpesvirukseen. Uusi yhdistelmävoide on ensimmäinen ja ainoa hoitomuoto, joka vaikuttaa kumpaankin näihin herpeksen aiheuttajaan. Voide sisältää viruksen lisääntymistä ehkäisevää asikloviiria (50 mg/g) sekä tulehdusta rauhoittavaa hydrokortisonia (10 mg/g). Kaksivaikutteinen emulsiovoide on ainoa laatuaan. Neljä kymmenestä välttää huuliherpeksen kokonaan Kliiniset tutkimukset osoittavat, että neljä kymmenestä oireiden alkuvaihessa yhdistelmävoidetta käyttäneistä välttää huuliherpeksen kokonaan. 2 Yhdelläkään toisella lääkkeellä ei ole vastaavaa indikaatiota, jonka mukaan huuliherpeksen esiintyminen voitaisiin aikaisen vaiheen hoidolla estää. Hoitoaika lyhenee Potilailla, joilla lääkkeestä huolimatta kehittyy haavauma, hoitoaika lyhenee ja haavauma sekä kipu lievenevät. 3 Lääkäri määrää yhdistelmävoiteen Xerclear-voide on hyväksytty aikuisten ja yli 12-vuotiaiden lasten käyttöön. Lääke on saatavilla 5-grammaisessa tuubissa. Parhaan hoitotuloksen saavuttamiseksi käyttö on aloitettava mahdollisimman aikaisessa vaiheessa huuliherpeksen ensioireiden (kihelmöinti, kutina, punoitus) ilmaannuttua. Voidetta lisätään 5 kertaa päivässä viiden päivän ajan, noin 3-4 tunnin välein valveillaolon aikana. Ruotsalaisen tutkimuksen tulos Xerclear-voiteen on kehittänyt ruotsalainen Medivir. Medivir tutkii ja kehittää lääkkeitä useisiin sairauksiin, mm. hepatiitti C:hen, osteoporoosiin, HI-virukseen ja vyöruusuun. Yritys tekee yhteistyötä sekä lääkeyritysten että pienempien biotekniikkayritysten kanssa kliinisissä ja prekliinisissä tutkimuksisssa. Xerclear on ensimmäinen Medivirin kehittämä ja lanseeraama lääke. 1) Esite “Herpesmunsår”, Apoteket, 2007 2) Xerclear valmisteyhteenveto, katsaus 2009-11-20 3) C.Hull. Episodic Treatment with Topical ACV/Hydrocortisone Prevents Cold Sores: A Randomized, Double-Blind, Patient-Initiated Clinical Trial. Poster Presentation 49th ICAAC meeting in San Francisco, USA (2009) and data on file.