Uusi matkaopas Suomen puistoista ja puutarhoista

Paula-Kaisa Leppänen: Suomen 100 Puistot ja puutarhat
Karttakeskus 2013, 144 sivua.
Kirjastoluokka 67.3

Paula-Kaisa Leppäsen Suomen 100 Puistot ja puutarhat -matkaopas johdattaa värikkäälle ja tuoksuvalle matkalle Suomen viherkeitaisiin – sekä niihin kuuluisimpiin että yllättäviin erikoisuuksiin. Suomen 100 -sarjaan kuuluvassa oppaassa esitellään sata monipuolista puistoa ja puutarhaa eri puolilta Suomea.

Kohteiden joukossa on barokkipuutarhoja kartanomaisemissa, satavuotiaita puutarhatonttuja, vihreitä keitaita lähiökerrostalojen kainalossa ja kukkaloistossaan vaikuttavia ruusutarhoja. ”Toivon kirjan laajentavan perinteistä käsitystä puistoista ja puutarhoista, sillä mukana on paljon myös urbaania viherrakentamista”, toteaa Leppänen.

Viherkohteet on ryhmitelty maakunnittain, jolloin niistä on helppo valita parhaat paikat kotiseudulta tai lomamatkan varrelta. Maakunta- ja kohdekartat auttavat kohteen paikallistamisessa, esittelyt avaavat kohteen historiaa ja suunnittelun periaatteita ja kuvat vihjaavat siitä, mitä perillä odottaa. Jokaisesta kohteesta on myös yhteys- ja aukioloaikatiedot.

Vaikka monet näyttävät kohteet sijoittuvat maan eteläosiin jo luonnonolojen takia, mukaan mahtuu myös pohjoisen kasviston helmiä ja uutteran puutarhanhoidon taidonnäytteitä aina Lappia myöten.

Oppaan avulla löytää puistoja, joiden myötä muodostuu monipuolinen kuva suomalaisista puutarhaihanteista ja viherrakentamisesta eri aikakausina. Aatelisten kartanopuistojen esikuvat löytyvät Euroopasta ja eri vuosisatojen tyylisuuntauksista. Uusia lähiöpuistoja puolestaan rakennetaan alueen elävöittäjiksi ja monenlaisia käyttäjäryhmiä palvelemaan. Kasvien maailma on myös jatkuvassa muutoksessa: vanhojen puistojen puusto kertoo vuosisataisia tarinoita, tuoreimmissa puutarhoissa kasvit vasta juurtuvat paikalleen.

FM, hortonomi (AMK) Paula-Kaisa Leppänen on maantieteilijä, joka on täydentänyt opintojaan maisemasuunnittelun ammattikorkeakoulututkinnolla Lepaalla. Leppänen on innokas palsta- ja parvekepuutarhuri.

Lisätietoa tuotteesta:

Aino Wuolijoki, tuotepäällikkö, Karttakeskus Oy, p. 050 564 7684
sähköposti: aino.wuolijoki@karttakeskus.fi
www.karttakauppa.fi

Arvostelukappaleet sekä kuvat tuotteen kannesta:

Johanna Duarte, markkinointiassistentti, p. 0205 777 416
sähköposti: johanna.duarte@karttakeskus.fi

Karttakeskus Oy

Karttakeskus Oy on Affecto Oyj:n kokonaan omistama, Suomen suurin ainoastaan paikkatietoratkaisuihin keskittyvä tietotekniikkatoimittaja. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 11,9 miljoonaa euroa, ja sillä on henkilöstöä noin 90. Karttakeskus tarjoaa digitaalisten navigointi- ja karttapalvelujen lisäksi asiakkailleen paikkatietokonsultointia, IT-ratkaisuja sekä ulkoistuspalveluja. Karttakeskus on Suomen suurin karttojen kustantaja ja jakelija. Lisätietoja: www.karttakeskus.fi.