Uusi Pictet-rahasto sijoittaa maatalouteen

Pictet Funds (PF), sveitsiläisen Pictet & Cie -yksityispankin rahastoyhtiö, perus¬taa PF(LUX)-Agriculture–rahaston, joka aloittaa toimintansa 29. toukokuuta 2009. PF(LUX)-Agriculture sijoittaa julkisiin osakeyhtiöihin, joilla on tärkeä teh¬tävä ruoan tuotannossa. Tämän tuotannon merkitys kasvaa jatkuvasti: Maail¬manpankin joulukuussa 2007 antaman ennusteen mukaan maailman väestö kasvaa lähes 40 prosenttia vuodesta 2005 vuoteen 2050.

”Vaikka sijoittajat ovat pitkään sijoittaneet maataloustuotteisiin, maataloutta kokonaisuudessaan – aina raaka-aineiden tuotannosta ja jalostuksesta niiden kuljetukseen – ei ole pidetty strategisena sijoituskohteena”, toteaa Pictet’n van¬hempi sijoitusjohtaja Gertjan van der Geer, joka hallinnoi uutta rahastoa.

Pictet'n Agriculture-rahasto sijoittaa alaan, jolla on tarvetta suurentaa tuottoja ja parantaa tehokkuutta pitkällä aikavälillä. Näin maatalousalalta voidaan odottaa vakaata kasvua.

“Melkein 70 % maataloustuotteista häviää matkalla maatilalta ruokapöytään. Tä¬män tehottomuuden vähentäminen on ratkaisevaa, jotta kasvavan väestön ja laa¬jenevan keskiluokan vaatimukset voidaan täyttää. Vastatakseen tähän haastee¬seen maatalouden on sijoitettava uusiin teknologioihin, prosesseihin ja tuotanto¬välineisiin”, van der Geer sanoo.

McKinseyn mukaan pelkästään Kiinassa ja Intiassa 1,1 miljardia ihmistä nousee keskiluokkaan vuosien 2005 ja 2025 välillä.

PF(LUX)-Agriculture-rahaston sijoitusprosessi tarjoaa sijoittajille mahdollisuu¬den sijoittaa puhtaasti maatalouteen ja keskittyy resurssien tehokkaaseen käyt¬töön esimerkiksi suosimalla yrityksiä, jotka lisäävät ruokatuotantoaan ja vähen¬tävät resurssien kulutusta. Välttääkseen ruuan hinnalla spekulointia rahasto ei sijoita maataloustuotteisiin, ja se suhtautuu varoen myös geenimuunneltuihin organismeihin (GMO). Sijoituskohteiksi ei esimerkiksi harkita yrityksiä, jotka saavat yli 10 % liikevaihdostaan tältä alalta.

Agriculture-rahasto toimii aktiivisessa yhteistyössä valikoitujen yritysten kanssa Genevessä toimivan sosiaalisesti vastuullista toimintaa edistävän Ethos-säätiön kautta.

Pictet'n Agriculture-rahasto on uusin lisäys Pictet'n teematuotteiden valikoi¬maan, johon sisältyvät seuraavat rahastot: Water, Timber, Clean Energy, Security, Biotech, Digital Communications, Generics ja Premium Brands.

“Pictet on teemasijoittamisen edelläkävijä, ja se on todistanut osaamisensa ympä¬ristörahastojen hoitajana”, Gertjan van der Geer sanoo.

Uusi Agriculture-rahasto liitetään Pictet'n vastikään perustettuun PF(LUX)-Global Megatrend -valikoimaan, joka koostuu tasaisesti painotetusta valikoimas¬ta Pictet'n teemarahastoja. Kukin näistä Pictet'n erittelemistä sijoitusteemoista tarjoaa mahdollisuuden hyötyä kestävistä maailmanlaajuisista megatrendeistä, jotka perustuvat rakenteellisissa tekijöissä (kuten väestön rakenne, elämäntyyli, määräykset ja ympäristö) tapahtuviin muutoksiin. Sellaisilla megatrendeillä on pitkän aikaväliin kasvupotentiaalia, joka ei ole riippuvainen lyhytaikaisista tai spekulatiivisista vaihteluista.

PF(LUX)-Agriculture-rahastoa tarjotaan institutionaali-, pankki- ja yksityissijoit¬tajille Suomen lisäksi Belgiassa, Espanjassa, Hollannissa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Itävallassa, Kreikassa, Liechtensteinissä, Portugalissa, Ranskassa, Ruot¬sissa, Saksassa, Singaporessa ja Sveitsissä.

Pictet & Cien omistama Pictet Funds S.A. perustettiin vuonna 1997 Pictet-konser¬nin rahastonhallintayhtiöksi. Pictet Fundsilla on yli 90 sijoitusrahastoa, ja se hal¬linnoi yli 64 miljardin Sveitsin frangin omaisuutta, josta lähes kaikki on Pictet Asset Managementin hallinnassa.

Pictet Asset Management (PAM) on Pictet & Cien instituutionalisen sijoittamisen hallinnointiyksikkö. Pictet Asset Managementiin kuuluvat kaikki institutionaali¬seen sijoittamiseen erikoistuneet tytäryhtiöt ja divisioonat. Nämä ovat Pictet Asset Management Switzerland (mukaan lukien Pictet Asset Management S.A., Sveitsin rahoitusmarkkinavalvontaviranomaisen (FINMA) valvoma sveitsiläinen yritys), Pictet Asset Management Limited, Ison-Britannian Financial Services Authorityn valvoma brittiläinen yritys ja Pictet Asset Management (Japan) Limited, Japanin Financial Services Agencyn valvoma japanilainen yritys.

31. joulukuuta 2008 Pictet Asset Management hallinnoi 115 miljardin Sveitsin frangin omaisuutta, joka on sijoitettu maailmanlaajuisesti osake- ja joukkovelka¬kirjamarkkinoille. Pictet Asset Management -yhtiöllä on 12 omaisuudenhoito¬keskusta eri puolilla maapalloa: Lontoossa, Genevessä, Frankfurtissa, Madri¬dissa, Milanossa, Pariisissa, Zürichissä, Dubaissa, Hongkongissa, Tokiossa, Sin¬gaporessa ja Montrealissa.