Uusi tehokeino diabeteksen hoitoon otetaan käyttöön Turussa

Uusi tehokas tapa parantaa aikuisten diabeteksen hoitotuloksia on tulossa Turkuun. Inspiroiviin keskustelukarttoihin perustuva menetelmä on Suomessa täysin uusi.

Diabetes Keskustelut -ryhmissä potilaat saavat tietoa ja vertaistukea sairauden vaatimiin elintapamuutoksiin. Diabetesliitto kouluttaa 17 hoitajaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueelta vetämään keskusteluryhmiä. Koulutus pidetään Turussa keskiviikkona 8.4.2009. Keskustelukarttamenetelmän tuo Suomeen lääketehdas Eli Lilly, joka tukee koulutusten järjestämistä.

Aikuisiän diabetes eli tyypin 2 diabetes lisääntyy Suomessa nopeasti. Sairauden hoitoon on tehokkaita lääkkeitä, mutta ne eivät yksin riitä Suurin haaste on saada potilaat sitoutumaan elämäntapamuutoksiin. Suurin osa tyypin 2 diabetespotilaista on ylipainoisia, ja painonhallinnalla on tärkeä osuus hoidossa.

Varsinais-Suomessa diabeteksen esiintyvyys on Suomen keskitasoa, tai hieman sen alle.

- Varsinais-Suomessa, kuten koko maassa, tyypin 2 diabetesta sairastavien määrä kasvoi yli kaksinkertaiseksi vuosien 1992–2002 välillä, ja se nousee edelleen. Toisaalta sairauden vakavien ongelmien, kuten alaraaja-amputaatioiden, määrä on suhteessa vähentynyt Varsinais-Suomessa enemmän kuin koko maassa samana aikana, Turun yliopiston sisätautiopin professori Tapani Rönnemaa sanoo.

Diabetes Keskustelut -koulutukseen osallistuu Turussa myös kaupungin diabetesvastaanoton erikoislääkäri Päivi Kokkila. Hänellä on hyviä kokemuksia ryhmäohjauksesta:

- Ryhmäohjauksessa potilaat motivoituvat ja saavat vertaistukea toisistaan. Yhdellä ohjauskerralla tavoitetaan monta potilasta. Tämä tehostaa myös terveydenhuollon ammattilaisten resurssien käyttöä. Tyypin 2 diabeteksen hoidossa on tärkeintä aloittaa hoito heti, kun sairaus on todettu. Näin vähennetään diabeteksen lisäsairauksien puhkeamista, Kokkila sanoo.

Diabetesliiton koulutuspäällikkö Outi Himanen vetää kymmenen Diabetes Keskustelut -menetelmään valmistavaa koulutusta ympäri Suomea tämän kevään aikana.

- Diabeteksen hoito on haasteellista sekä potilaalle että ammattilaiselle. Diabetesta sairastava tarvitsee tietoa, ja häntä tulee auttaa löytämään itselle sopivimmat vaihtoehdot terveellisempään elämään. Kokemukseni mukaan ryhmätyöskentely ja sen tueksi laaditut keskusteluun kirvoittavat kuvalliset kartat ja muut lisätyökalut ovat motivoiva ja innostava tapa käsitellä asiaa. Näin tuetaan ihmisiä hoitoon sitoutumisessa ja jaksamisessa, Himanen kuvailee.

Suomessa diabeetikkoja on noin puoli miljoonaa, joista noin 200 000 sairastaa diabetesta tietämättään. Valtaosalla heistä on tyypin 2 diabetes. Suomessa sairastuneiden määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan 10–15 vuoden aikana. Maailmanlaajuisesti diabetesta sairastavien määrän arvioidaan nousevan 350 miljoonaan vuoteen 2025 mennessä.

DIABETES KESKUSTELUT
Diabetes Keskustelut on yhdysvaltalaisen Healthy Interactionin kehittämä ja Kansainvälisen diabetesliiton IDF:n Euroopan aluejärjestön tukema ohjattu ryhmätyömalli, jossa käytetään isoja pöydälle levitettäviä piirroskuvia, keskustelukarttoja. Niiden pohjalta käytävää keskustelua ohjaa koulutettu diabeteshoitaja. Yhdessä keskustelussa voi olla mukana noin 5–10 potilasta. Erilaisia keskustelukarttoja on yhteensä neljä. Diabetesliitto kouluttaa 400 hoitajaa ryhmäkeskustelujen ohjaajaksi kevään aikana. Lääketehdas Eli Lillyn tukemiin koulutuksiin osallistuminen on maksutonta. Diabetes Keskustelut on kansainvälinen ohjelma, joka toteutetaan yli 50 maassa ja yli 25 kielellä.

Koulutuspäällikkö Outi Himanen, Diabetesliitto, puh. 0400 723 664
Diabetesvastuulääkäri Päivi Kokkila, Turun sosiaali- ja terveystoimen diabetesvastaanotto, puh. (02) 269 2749
Turun yliopiston sisätautiopin professori Tapani Rönnemaa, tapani.ronnemaa@utu.fi.
Myynti- ja markkinointijohtaja Suvi-Maaria Ollila, Oy Eli Lilly Finland Ab, puh. 040 840 4903