Uusia, polttoainetta säästäviä moottoreita Airbusin A320-perheen lentokoneisiin

Airbus tuo uusia, vähän kuluttavia moottorivaihtoehtoja A320-perheen lentokoneisiin. Lentoyhtiöt voivat jatkossa valita CRM Internationalin LEAP-X-moottorin tai Pratt & Whitneyn PurePower PW1100G -moottorin. Uusissa A320neo-nimellä kutsutuissa malleissa käytetään sharklet-siipiulokkeita, jotka myös vähentävät polttoaineen kulutusta. A320neo-koneiden toimitukset alkavat keväällä 2016.

A320neo-koneiden polttoaineen kulutus on jopa 15 prosenttia nykyistä pienempi, mikä merkitsee parhaimmillaan 3 600 tonnin leikkausta hiilidioksidipäästöissä vuosittain yhtä A320neo-konetta kohden. Samalla vähentyvät typpioksidien päästöt, moottorien aiheuttama melu ja lentokoneiden käyttökustannukset.

Verrattuna A320-malleihin A320neo-koneisiin mahtuu myös kaksi tonnia enemmän hyötykuormaa tai kone lentää 950 kilometriä pidemmälle.

Uusia moottoreita on saatavilla vuosikymmenen puolivälissä. Airbusin arvion mukaan seuraavan 15 vuoden aikana kysyntää on 4000 A320neo-koneelle.

”Uskomme A320neon olevan menestys kaikilla markkinoilla ja miellyttävän kaikenlaisia lentoyhtiöitä, sillä se yhdistää maksimihyödyn minimaalisiin muutoksiin. Teemme luotettavasta lentokoneesta entistä tehokkaamman ja vähennämme sen ympäristövaikutuksia”, Airbusin pääjohtaja Tom Enders sanoo.

Viime kuukausien aikana Airbus on arvioinut huolellisesti A320neo-liiketoimintaa ja varmistanut, että suunnittelu- ja kehitysresurssit riittävät sekä tähän että muihin hankkeisiin.

Airbusin sharklet-siipiulokkeet on suunniteltu parantamaan koneiden ekotehokkuutta, kantokykyä ja kantamaa. Niiden arvioidaan vähentävän polttoaineen kulutusta vähintään 3,5 prosenttia pitkillä lennoilla. Ensimmäiset siipiulokkeelliset A320-koneet toimitetaan suunnitelmien mukaan vuoden 2012 lopulla.

A320 on menestyksekkäin kapearunkokoneiden tuoteperhe maailmassa: perheen koneita on myyty yli 6 700 kappaletta ja toimitettu yli 4 400 kappaletta noin 310 asiakkaalle maailmassa.

Lisätietoja: Cocomms, Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Televisioyhtiöille: Julkistuksesta on saatavilla videokuvaa osoitteessa www.airbus.com/broadcastroom (vaatii rekisteröitymisen).
-  Asiakastoimintojen johtajan John Leahyn haastattelu
-  A320neo-animaatioita

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on myynyt yli 9 500 ja toimittanut yli 6 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 400 asiakasta eri puolilla maailmaa. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.