Vaasan sairaanhoitopiirin lääkehuoltoon Affecton materiaalihallinnan ratkaisu

Vaasan sairaanhoitopiiri on valinnut uudeksi lääkehuollon materiaalihallinnan ratkaisukseen Affecton Marela-järjestelmän. Sairaanhoitopiirin tavoitteena on tuoda yhteen tietojärjestelmään kaikki lääkelogistiset toiminnot ja tehostaa näin sairaala-apteekin toimintaa. Järjestelmä otetaan käyttöön 3.1.2011.

Normaalikäytännön mukaisesti hankinnasta järjestettiin julkinen kilpailutus.

”Marelasta huomaa selvästi, että farmasian ammattilaiset ovat olleet mukana kehitystyössä, sillä järjestelmässä on otettu hyvin huomioon lääkehuollon erityispiirteet. Se täyttää kaikki lääkehuoltoa koskevat lait, asetukset ja määräykset ja vastaa sekä nykyisiin että tuleviin tarpeisiin”, Vaasan keskussairaalan sairaala-apteekin proviisori Annika Valtola sanoo.

Järjestelmän kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä muun muassa yliopistollisten keskussairaaloiden lääkehuollon asiantuntijoiden kanssa, ja tämän ansiosta Marela pysyy ajan tasalla ja täyttää lääkehuollon tarkat ja jatkuvasti kehittyvät vaatimukset.

”Parhaiten tarpeita vastaava ratkaisu saadaan luotua, kun asiakkaidemme asiantuntemus yhdistetään meidän tietotekniseen toteutukseen”, Affecton Marelasta vastaava johtaja Pekka Mattila sanoo.

Erityisesti tilaus–toimitusprosessin ja varaston tosiaikaista hallintaa haluttiin kehittää ja tuoda lääkevalmistuksen kirjaukset, dokumentointi ja ohjeet samaan järjestelmään muiden lääkehuollon toimintojen kanssa. Jatkossa Marelassa hoidetaan näiden lisäksi muun muassa potilaskohtaisten lääkevalmisteiden toimitukset, hinnoittelu, laskutus sekä raportointi esimerkiksi viranomaisia varten.

Marelan käyttöönoton jälkeen kirjauksia ja tilastointeja ei enää tarvitse tehdä eri järjestelmissä tai pahimmillaan käsin, mikä nopeuttaa logistiikkaprosessia. Varastotiedot vastaavat aina senhetkistä tilannetta, ja lääkkeistä suoraan luettavat viivakoodit paitsi nopeuttavat toimituksia myös parantavat potilasturvaa.

Vaasassa sairaala-apteekissa järjestelmällä on noin 25 käyttäjää, ja sairaanhoitopiirin eri osastoilla käyttäjiä on kaikkiaan noin 1500.

Annika Valtola, proviisori, VKS Sairaala-apteekki, puh. 06 323 2441,
annika.valtola@vshp.fi
Pekka Mattila, johtaja, Affecto, puh. 0400 329 869, pekka.mattila@affecto.com

Affecto
Affecto on Pohjoismaiden suurin Business Intelligence -ratkaisutalo. BI-ratkaisujen eli liiketoimintatiedon hallinnan ratkaisujen avulla organisaation toiminnanohjausjärjestelmien ja muiden IT-järjestelmien tuottamaa tietoa voidaan jatkojalostaa ja hyödyntää tehokkaasti organisaation johtamisessa ja päätöksenteossa. Lisäksi yhtiö toimittaa operatiivisia ratkaisuja ja -sovelluksia, kuten dokumenttienhallinnan ratkaisuja (Enterprise Content Management, ECM), vakuutusyhtiöiden tiedonhallintaratkaisuja (TIA) ja paikkatietopalveluita (Geographic Information Systems, GIS). Affecton pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa, Latviassa ja Puolassa. Affecton vuosittainen liikevaihto on noin 103 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa on noin 910 henkilöä.
www.affecto.com