Vain viidennes suomalaisista syö kalaa suositusten mukaisesti

MegaRedin teettämän tutkimuksen mukaan vain 19 % suomalaisista syö kala-aterioita kaksi kertaa viikossa tai useammin. Lähes puolet suomalaisista ei syö kalaa edes viikoittain, vaikka tietoisuus sen eduista mm. omega 3-rasvahappojen lähteenä on melko hyvä.  Reckitt Benckiser tuo nyt markkinoille MegaRedin – seuraavan sukupolven omega 3-valmisteen, joka pohjautuu puhtaaseen krilliöljyyn.

M3Researchin MegaRedille tammikuussa tekemän tutkimuksen mukaan kalaruoan tärkein ominaisuus on suomalaisten mielestä sen hyvä maku. Suomalaiset tietävät hyvin, että omega 3 -rasvahappoja saa kalasta (73 % vastaajista). Yli puolella vastaajista tärkein syy omega 3-ravintolisien käyttöön on niiden myönteinen vaikutus sydänterveyteen.

Uusien suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan kalaa tulisi syödä 2–3 kertaa viikossa. Vain 19 % suomalaisista syö kalaa suositusten mukaisesti. Lähes puolet tutkimukseen vastanneista (44 %) ei syö kalaa edes viikoittain.

– Rasvaista kalaa olisi hyvä syödä useamman kerran viikossa. Suositusten seuraaminen saattaa olla hankalaa, jolloin omega 3:n saanti jää vajaaksi. MegaRed on hyvä vaihtoehto ravintolisäksi varmistamaan riittävän omega 3-rasvahappojen saantia, toteaa hyvinvointivalmentaja ja yrittäjä Kukka Laakso.

MegaRed – krilliöljyä sydämen eduksi
MegaRed on ravintolisä, joka sisältää krilliöljyn omega-3:a. Krilli on rapua muistuttava äyriäinen, jota löytyy eniten Eteläisestä jäämerestä. Krillissä on paljon omega-3:a ja sen punainen väriaine astaksantiini on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista.

– Erotuksena kalaöljyyn pohjautuvista ravintolisistä MegaRed ei aiheuta epämiellyttäviä sivuvaikutuksia kuten kalanhajuisia röyhtäyksiä tai pahaa jälkimakua. Kapselit ovat pieniä, joten ne on helppo niellä, sanoo Ash Kahn, MegaRed Nordicin tuotepäällikkö.

Omega-3: ravintolisistä tai kalasta
Vain 17 % suomalaisista on varmoja, että saa tarpeeksi omega 3 -rasvahappoja. Omega 3-ravintolisiä käyttää säännöllisesti vain 21 % suomalaisista. Lähes kolmannes vastaajista arvioi, ettei saa tarpeeksi Omega 3:a ja lisäksi 24 % ei tiedä, saako vai ei. Vain 19 % suomalaisista syö kalaa suositusten mukaisesti. Lähes puolet suomalaisista (44 %) ei syö kalaa edes viikoittain.

MegaRed omega-3 ravintolisävalmisteet ovat myynnissä apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja päivittäistavarakaupassa maaliskuusta 2014 alkaen. Suositushinta MegaRed 300 mg 30 kpl pakkaukselle on 17.95 euroa, 90 kpl pakkaukselle 39.95 euroa ja MegaRed 500 mg 40 kpl pakkaukselle 29.95 euroa ja 60 kpl pakkaukselle 39.95 euroa.

Lisätietoja: www.schiffmegared.fi
Schiff on vitamiineihin, mineraaleihin ja muihin elintarvikkeisiin keskittynyt yritys.  MegaRed on yrityksen tunnetuin tuotemerkki. Reckitt Benckiser osti Megaredin vuonna 2012
Lisätiedot ja painokelpoiset kuvat:
Cocomms, sähköposti: heli.koenkyto(at) cocomms.com

Tutkimuksesta
Aineisto on koottu M3 Researchin sähköisessä paneelissa ajalla 13.–17.1.2014. Kohderyhmänä oli 1000 yli 18-vuotiasta suomalaista eri puolilta Suomea (kansallisesti edustava lähtöotos).

Reckitt Benckiser (RB)
Reckitt Benckiser ( RB ) on globaali terveyteen, hygieniaan ja kodin kulutustavaroihin erikoistunut yritys. Tarjoamalla innovatiivisia terveellisen ja onnellisen elämän ratkaisuja RB on noussut 25 tärkeimmän pörssiyhtiön joukkoon Lontoon pörssissä. Vuodesta 2000 alkaen yrityksen nettotulot ovat kaksinkertaistuneet ja markkinaosuus nelinkertaistunut. Nykyisin yritys on maailmanlaajuisesti ensimmäinen tai toinen terveyden, hygienian ja kodin tuotekategorioissa. Ihmiset ja kulttuuri ovat RB:n menestyksen takana. Työntekijöillämme on vahva halu saavuttaa tuloksia ja tehdä parhaansa mihin tahansa keskittyvätkin, kuten yhteiskuntavastuuseen. Yhtiö on vähentänyt hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia viidessä vuodessa. Nyt tavoitteena on vähentää veden kulutusta kolmanneksella, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä kolmasosalla. Tavoitteena on myös, että kolmasosa nettotuloista tulee vastuullisesti tuotetuista tuotteista vuoteen 2020 mennessä.

Yhtiö on läsnä yli 60 maassa ja pääkonttorit sijaitsevat Britanniassa, Singaporessa, Dubaissa ja Amsterdamissa. Myyntiä on lähes 200 maassa. RB:llä on noin 32 000 työntekijää eri puolilla maailmaa.

Lisätietoja osoitteessa www.rb.com

Omega-3:
Omega-3 tai omega-3-rasvahapot ovat elintärkeitä ja niitä kutsutaan siksi välttämättömiksi rasvahapoiksi. Keho ei voi itse valmistaa omega-3:a, joten se täytyy saada ravinnosta.  Omega-3:a on paljon esimerkiksi kalassa, levässä, pellavansiemenissä, saksanpähkinöissä ja soijapavuissa. Omega-3:a voi ottaa myös ravintolisänä. Tutkimukset osoittavat, että omega-3 auttaa ylläpitämään sydämen normaalia toimintaa.

Omega-3-rasvahappoihin kuuluvat muun muassa ALA, EPA ja DHA. ALA (alfalinoleenihappo) on lyhyt rasvahappo, jota löytyy yleensä vihreistä kasveista ja levistä. Kasveja ja leviä syövät eläimet ja kalat voivat muuntaa omega-3-rasvan korkealuokkaisiksi omega-3:ksi, jotka ovat EPA (eikosapentaeenihappo) ja DHA (dokosaheksaeenihappo).

Omega-3-rasvahapot, mutta erityisesti EPA ja DHA, toimivat monissa biologisissa prosesseissa ja auttavat pitämään käynnissä kehon eri solujen toimintoja. Tutkimuksissa omega-3:n on osoitettu tukevan sydämen normaalia toimintaa.

Mikä on krilli?
Krilli on rapua muistuttava äyriäinen, jota löytyy eniten Eteläisestä jäämerestä. Krillissä on paljon omega-3:a ja sen punainen väriaine astaksantiini on yksi luonnon voimakkaimmista antioksidanteista. Krilli on lähes alimpana ravintoketjussa, sillä krillit elävät pääasiallisesti kasviplanktonilla. Koska krillit elävät erittäin puhtaissa vesissä, ovat ympäristömyrkkyjen pitoisuuden krilleissä hyvin matalia.

Krilliä pidetään vakaana meren biomassana ja sen keskimääräinen vuosittainen pyynti on alle 150 000 tonnia (alle 0,02 % kannasta). Vaikka krillin kalastuksen odotetaan kasvavan, asiantuntijoiden arvioiden mukaan pyyntitaso on sopivissa puitteissa. (CCAMLR (Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources) eli Etelämantereen meren elollisten luonnonvarojen suojelukomissio on määritellyt varotoimena rajaksi 5 miljoonaa tonnia.)

MegaRedin krilliöljyn omega-3:t tulevat kestävistä kannoista, jotka ovat MSC-sertifioituja (Marine Stewardship Council). Tämä takaa, että krillit on pyydetty voimassa olevien maailmanlaajuisten kalanpyyntiä koskevien ympäristöstandardien mukaisesti.

Avainsanat: