Varkauden yhdyskuntasuunnitteluun lisätehoja Autodeskin 3D-ohjelmistolla

Varkauden kaupungin kunnallistekniikan suunnittelu ja rakentaminen -osasto otti vuoden alussa käyttöön Autodesk Civil 3D -yhdyskuntasuunnitteluohjelmiston. Ratkaisua hyödynnetään kunnallistekniikan, kaavoituksen ja viheralueiden suunnittelussa.

Aiemmin käytössä oli AutoCAD 2005, joka haluttiin päivittää juuri yhdyskuntasuunnittelun tarpeisiin kehitettyyn ratkaisuun. ”Koska AutoCAD oli meille tuttu, Civil 3D:hen oli helppo siirtyä. Ja onhan Civil 3D:ssä edelleen AutoCADinkin ominaisuudet kaiken muun lisäksi”, suunnittelujärjestelmän valinnasta vastannut suunnitteluinsinööri Jani Viljakainen sanoo.

Perusjärjestelmä haluttiin Varkaudessa pitää Autodesk-pohjaisena, mutta perustyökaluksi kaivattiin moderni yhdyskuntasuunnittelun työkalu. ”Järjestelmätoimittaja asensi uuden järjestelmän ja sovellukset kahdessa päivässä, joten vaihto sujui nopeasti”, seitsemän vuotta suunnittelupäällikkönä toiminut Viljakainen toteaa.

Muutaman kuukauden käytön jälkeen Viljakainen on saanut uudesta työkalusta tehoja erityisesti esi- ja yleissuunnitteluun. Nopean tarkastelun avulla saa helposti käsityksen suunnitelmasta ja sen vaikutuksista ympäristöön. Pituus- ja poikkileikkaukset onnistuvat nyt käden käänteessä. Lisäksi Civil 3D:n avulla saadaan massalaskennat esimerkiksi aluetasauksia suunniteltaessa.

Uudella ohjelmistolla vesihuoltosuunnitelmien ja katusuunnitelmien teko on aiempaa havainnollisempaa. Nyt saadaan helposti pikaleikkauksia käyttämällä, miten vaikkapa katu sopii uuteen ympäristöön, ja mikä on edullisin tapa saada se maastoon. Valuma-alueiden analysointi on myös entistä helpompaa. Muutokset päivittyvät automaattisesti kaikkialle, joten suunnitelmien ajantasaisuudesta voi aina olla varma.

Kaavoitusosastolla uusi ohjelmisto helpottaa asemakaavojen tekoa ja viherosastolla puistojen, leikkikenttien ja uimarantojen suunnittelua.

Järjestelmän toimitti Varkaudelle Autodeskin jälleenmyyjä Basepoint Oy.