Verso Spin-off Fund sijoittaa Nokia Siemens Networksistä irtautuviin uusiin kasvuyrityksiin

Uusi Verso Spin-off Fund on perustettu osana Nokia Siemens Networksin strategian uudelleensuuntausta, ja Nokia Siemens Networks on sen ensimmäinen sijoittaja. Itsenäisen, markkinastandardien mukaisesti rakennetun venture capital -rahaston tarkoitus on muodostaa yhtiöstä irtautuvista projekteista itsenäisiä yrityksiä ja tarjota alkurahoitusta. Tavoitteena on saada rahastoon mukaan sijoittajiksi muitakin suuria yrityksiä ja rahoittajia, ja sitä kautta edesauttaa uuden yritystoiminnan syntymistä Suomessa.

”Rahaston tarkoitus on sijoittaa sellaisiin yrityksestä irtautuviin projekteihin, jotka eivät ole enää yrityksen toiminnan ytimessä. Ilman alkuvaiheen rahoitusta on riskinä, että tällaiset projektit lopetetaan ja niissä luotu osaamispääoma jää kokonaan käyttämättä”, sanoo Nokia Siemens Networksin Suomen maajohtaja Pekka Soini.

”Verso Spin-off Fund -rahaston kautta on luotu malli, jolla suuret yritykset voivat sijoittaa niistä irtautuvan yritystoiminnan alkupääomaan. Tämän vaiheen rahoitusta on Suomessa ollut varsin vähän saatavilla, ja rahoitus on tullut pääosin julkisista lähteistä.”

Rahastohankkeesta ja uuden toimintamallin kehittämisestä Nokia Siemens Networksissä vastaava Anssi Kariola on valittu hallinnoimaan Verso Spin-off Fund -rahastoa.

“Verso Spin-off Fund on lähtenyt hyvin liikkeelle. Ensimmäisessä vaiheessa saimme liki 40 hakemusta, joiden liiketoimintapotentiaalin arviointi on alkanut”, Anssi Kariola sanoo. ”Verso Spin-off Fundin tavoitteena on ensimmäisessä vaiheessa luoda 10 – 30 aloittavan yrityksen sijoitussalkku”.

Nokia Siemens Networks on sitoutunut enintään 10 miljoonan euron investointeihin Verso Spin-off -rahaston kautta, ja osana toimintamallia se lisensoi omistamansa teknologian aloittavan yrityksen käyttöön. Rahastoon haetaan sijoittajiksi myös muita yrityksiä, jotka haluavat sijoittaa alkupääomaa niistä irtautuviin hankkeisiin ja rahaston kautta tukea kustannustehokkaalla tavalla niiden onnistumisen edellytyksiä.

Rahastomallin kehittämisessä keskeiset yhteistyökumppanit ovat olleet mm.Työ- ja elinkeinoministeriö, Finnvera sekä Aalto Center of Entrepreneurship.

Finnvera toimii rahaston sijoituskumppanina ja tekee omalta osaltaan rahoituspäätökset omista lähtökohdistaan. ”Verso Spin-off -rahasto tuo tärkeän lisän uusien yritysten hanketarjontaan sekä yksityiseen rahoitukseen, ja uskon, että tämän mallin avulla saamme maahamme merkittävän määrän kasvuyritysaihioita, joista yhteistyöllä saadaan rakennettua aitoja kasvuyrityksiä”, sanoo sijoitusjohtaja Petri Laine Finnverasta.

”ICT-alan rakennemuutoksessa on Suomelle erittäin tärkeää panostaa kasvuun, innovaatioihin ja uusien työpaikkojen luomiseen. Verso Spin-off -rahastomallin tavoite on varmistaa, että myös sellaiset itsenäisenä elinkelpoiset hankkeet, joista suuret yritykset ovat valmiita luopumaan, saavat mahdollisuuden kasvuun ja menestymiseen ja sitä kautta hyödyttävät kansantaloutta,” sanoo teollisuusneuvos Pertti Valtonen Työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Nokia Siemens Networks

Riitta Mård
Puhelin: 050 514 9718
Sähköposti: riitta.mard@nsn.com

Puhelin: +07140 02869
Sähköposti: mediarelations@nsn.com

VersoVentures
Anssi Kariola
Puhelin : 050 589 0520

Työ- ja elinkeinoministeriö
Teollisuusneuvos Pertti Valtonen
Puhelin: 050 500 3198
Sähköposti: pertti.valtonen@tem.fi

VersoVentures
VersoVentures hallinnoi Verso Spin-off Fund -rahastoa ja hakee uusia sijoittajia rahastoon.

Nokia Siemens Networks
Nokia Siemens Networks on langattoman laajakaistan erikoisosaaja. Maailman ensimmäisestä GSM-puhelusta ensimmäiseen kaupalliseen LTE-puheluun olemme aina olleet mobiilin verkkoteknologian etulinjassa. Asiantuntijamme kehittävät uusia ominaisuuksia, joita asiakkaamme tarvitsevat verkoissaan. Toimitamme maailman tehokkaimmat mobiiliverkot, älykkäitä ominaisuuksia verkkojen arvon maksimoimiseksi sekä palveluita, joiden avulla kaikki toimii saumattomasti. Pääkonttorimme on Espoossa ja toimimme 150 maassa. Vuoden 2011 liikevaihtomme oli yli 14 miljardia euroa. http://www.nokiasiemensnetworks.com